Det här att man ALLTID kan prioritera in träning.

Det har skrivits om det många gånger.
De flesta bloggarna verkar vara överens; Vill man träna, kan man alltid träna. Punkt!
Det handlar om prioritering. Att om man inte tittar på tv, eller om man passar på att träna efter att barnen är nattade; kan alla träna.

Jag håller med om att det kanske stämmer, I DE FLESTA FALL.
Men jag tror det är farligt att se något så svart eller vitt. Har man mycket stress i livet, på andra plan, är hård träning inte alltid svaret.

Lever man ett liv i 110 km/h; Är engagerad i föreningar, på jobbet, kör barn på aktiviteter, känner att man inte hinner med varken tvätt, däckbyte eller matlagning. Då kanske man inte ska känna pressen att knö in ytterligare en stressfaktor. Även om den ”bara” innebär 20 minuter tabata framför tv:n…

pussel
Det finns lägen då man behöver acceptera att man verkligen i.n.t.e. h.i.n.n.e.r. t.r.ä.n.a…!
När kroppen går på högvarv under dygnets alla timmar. Man kanske inte ens sover bra under de där viktiga 7 timmarna. Barn som sover dåligt eller är sjuka. You name it…
Självklart kan man minska antalet aktiviteter för barnen, ”backa” sin karriär osv. Men jag tycker det känns fel att säga att alla ”alltid kan”…

Kan man inte bara säga att; Träning är bra. En ventil.
Något man mår bra av, om man hinner med allt annat, som man trots allt VILL prioritera i livet? Att se sin favorit-serie, eller läsa en bra bok. Att äta middag med familjen eller leka/gosa med barnen.
Lofsan skrev ett tänkvärt inlägg om vad som är viktigt i livet. Vad som borde prioriteras och i vilken ordning.

14 thoughts on “Det här att man ALLTID kan prioritera in träning.

  1. Ping: Mitt 2014 – Del 3 | Rund är också en form!

  2. Ja men Lofsan verkar alltid träna! Skillnaden är att träningen är hennes jobb. Hon får betalt för det.
    Vi andra gör annat 8 h om dagen. Därefter hämtning, matlagning, butiksärenden, läkarbesök, däcksbyten och allt annat. Och då blir det bara skit.
    De senaste veckorna har jag prioriterat bort intensiv träning. Jag har också prioriterat bort social media och vet du. Jag har haft massvis med tid.
    Tid att umgås. Tid att fixa allt det där jag tänkt fixa.
    Mindre stress. Mer njutning. Prioritering funkar. Kram på dig! Du har så rätt i det du skriver.

  3. Klart att det finns tillfällen när träning är rent ut sagt dumt att klämma in. Tanken är ju att träningen ska pigga upp/stärka/lugna eller vad det nu kan vara, men ibland behöver man kanske hellre sova eller bara vara för att må som bäst.
    Balans! Och lyssna på kroppen är viktigast!

  4. Visst är det så! men frågan är om det ö.h.t är ”bra” att leva i 110? varför? Borde man kanske då inte fundera vad det är man håller på med…? För oavsett om det är roliga grejer eller ej som man far runt efter så när bägaren är full, och det blir den om man lever i 110, så är den full. Även om det är guld man lägger i den…
    Jag tror ö.h.t många borde bli bättre på att säga nej och välja bort en del av allt som görs. Eller vad tror du? Sen tror jag även att många skyller på barnen/annat för att slippa träna. Kanske för att de är för trötta efter 110-livet. 😉

    • Där tycker jag att du har helt rätt Ingmarie! Alla borde lära sig att säga nej och fokusera på det som de verkligen vill lägga tid på!
      Men som sagt, för vissa innebär det kanske träning, men inte för alla. Andra prioriterar annat och kanske lägger träningen längre ner på ”behovs-skalan”. Inget är rätt eller fel, så länge man själv är nöjd med sina val.

  5. Jag kan inte vara mer överens med dig. I mitt yrke träffar jag människor varje dag som redan går 110 km / h 24/7 för att hinna pendla till jobb, ta hand om barn och hem. De har inte tid att stressa ner. Hör på den paradoxen… Ibland är livet fullt helt enkelt.

  6. Du behöver inte försvara dina val Malin. Det går givetvis alltid att gå upp 3 på morgonen (vet en som gör det varje dag) för att hinna träna eller göra det på lunchen etc. Många mår jättebra av det andra blir stressade. Vad du mår bra av, och mer viktigt, vad du vill göra, det vet ju bara du. Du behöver inte känna att du behöver försvara dina val, var trygg i dem och låt andra bli heliga på sin tro!

    • Det här handlar inte om mina val.
      Jag känner mig nöjd med min träningstid i dagsläget. (Med de mål jag har).

      Däremot är jag ganska trött på diskussionen om att man alltid kan prioritera. Har ex.vis bekanta som är ensamstående som har häcken full och hellre sover 2 timmar extra även om de självklart hade KUNNAT träna den tiden. Men frågan är då hur kroppen mår, om man prioriterar bort sömn och kör på träning de timmarna?

      • Hm, ok. Jag tänket att man ska vara försiktig att berätta vad andra mår bra av och att det kan skuldbelägga dem som tränar för att de inte sover en extra timme, gosar en timme till med sina barn etc. Att alla måste få göra sina egna val, och inte störa sig på andras.
        Jag hoppas att du inte blir stött nu, men gör inte du nu precis samma sak som du är irriterad på? Du säger att andra säger att ”man alltid kan träna” medan du menar att man ”inte alltid kan träna”. Kan man inte få välja själv? Vad som är viktigt i livet och vad man prioriterar ser kanske inte lika ut för alla? På min topp tre lista kommer inte träning, på andras gör det nog det. Jag är inte ”finare” än dem för det. Eller vice versa.

        • Jag blir absolut inte stött.
          Min poäng är att det i 95 % av fallen inom tränings-bloggvärlden sägs att ”Hon den där två- (eller fyra-, eller…) barnsmamman. Hon SKULLE egentligen hinna träna mer än hon säger att hon hinner. Bara hon gjorde………såhär, såhär eller såhär.
          Jag menar att det inte finns svart eller vitt ifrågan. Precis som du är inne på, måste alla få välja själva. Man KAN nog inte säga att alla ALLTID kan träna. Eller ja, kan kan man väl, men ”bör” kanske är ett bättre ord (?)

          Utan att lägga någon värdering i om någon offrar en timmes sömn; Alla måste lägga sitt eget pussel. Jag vill bara lite diskussion och ”jämtvikt” i frågan.

  7. Mycket mycket klokt skrivet. Hur ofta vi tränar är ju faktiskt egentligen rätt irrelevant. Det finns fler grejer som kommer före, typ sömn, mat, själ. Var och en måste göra sina tårtbitar. Tyvärr lyssnar vi nog för ofta på andra och försöker vara topp på allt, utan att egentligen funta på varför.

  8. Sant!
    Det är väldigt lätt att säga ”alla kan träna”, jag älskar uttrycket själv och jag lever själv enligt den devisen. Kan jag, kan du liksom. Sen är det inte dumt alls att komma ihåg det du skriver – det finns inte ett liv som ser likadant ut som ett annat. Vi står i olika skor. Sen kan jag faktiskt lite provocerande tänka att om livet går i 111% (och man mår dåligt av det! obs!) så har man kanske gjort en del knasiga val?! Man måste ingenting ju 😉
    Ahh, nog med mitt svammel.
    Träna för livet ♥ och lev ♥
    Kram!

Kommentera

