Lättare att springa på löpband?

Det diskuteras ofta och intensivt.
Att det på löpband ”bara skulle vara att lyfta på benen”.  Om att bandet gör jobbet.
Mara-Mackan förklarar det på ett fantastiskt bra sätt, så därför överlämnat jag ordet till —> Honom!

Samtidigt vill jag bara lägga in en fundering.
Till alla som säger att man ska ha 1-2 % lutning när man springer inne, för att kompensera luftmotstånd och varierande underlag.
Men… har man inte medvind och nedförsbacke på vissa pass (eller åtminstone delar av)? Borde det inte i slutändan blir plus/minus noll med alla upp-& nedförsbackar, samt mot- & medvind? 😛

Foto: wellandgood.com

Annonser

4 thoughts on “Lättare att springa på löpband?

  1. Jag upplever det lättare men det är kanske inbillning? Nu springer jag ju på band otroligt sällan men gör det ibland på gymet hos mina föräldrar om vädret/underlaget är riktigt kasst. Där står bandet så man glor rätt in i en ljusgul vägg, otroligt peppande. 😉

  2. Om jag springer på löpband, vilket är väldigt sällan, så höjer jag det enbart för att annars får jag ont i benhinnorna. Löpband lutar ju lite neråt/framåt i vanligt läge så jag tycker bara det är mer bekvämt med ett litet hack lutning på….sen tar det ju dock inte bort tristessen med att spring på löpband 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s