Mitt 2014 Del 1 – Vandringsleder, svin och saliv.

Redan tidigt under året låg mitt (största) fokus inför 2014 klart: Upplevelselöpning!

Och upplevelselöpning blev det. I massor…!
Det blev väldigt mycket tassande på nya stigar. Och jag VÅGADE testa nya stigar, även om jag var lite smånervös emellanåt. Jag sprang inte vilse alls. Tror jag? Inte så mycket så att jag märkte av det (eller kommer ihåg det) i alla fall… 😉

wpid-img_20140807_193826.jpg

Den lokala Hol-leden x (minst) 2. Jag kan ha missat ett par inlägg om detta. Jag återkommer hit regelbundet, eftersom den ligger såpass nära hemmet. En riktigt fin, men tuff och kuperad runda! Hittills har jag tagit bilen till startpunkten, men har haft funderingar på att springa dit, sedan rundan och sedan hem. Det skulle bli ca 35 km… (Uja!)

Även två mindre lokala leder testades; Kärtaredsleden.
Magisk John Bauer-skog bitvis och även den här har jag sprungit ett par gånger efter det. Tyvärr underhålls den inte längre så det kan vara lite svårare att ta sig fram på vissa ställen. 😦
Och Lärjeskogsleden. Också magisk! Lite annan typ av natur här, men lika fantastisk! Jag var lite skeptisk när jag upptäckte spår av vildsvin sist, bara…

billingen2

De två större utmaningarna var när jag provade på Billingeleden (med sällskap) i maj. Och Nordvärmlandsleden i juni.
Fantastiskt! Om jag var skeptisk till Vildsvinsspår här i krokarna, blev jag lite skraj i Värmland när hunden ballade ur. Björn..? Varg…? Waaah?! Eller bara inbillning? (Let´s hope)… 😮

I vilket fall som helst ska jag tilllbaka! Till båda lederna. Billingen är preliminärt inbokad i början på Maj 2015. YEAY!  Och Värmland blir det, när jag får möjlighet. Kanske fler gånger till och med. Där har ju svärföräldrar stuga, så inget som behöver bokas eller så.

wpid-img_20140621_225705.jpg
Jag trodde aldrig jag skulle klaga på lera. ”Embrace the mud” ni vet. Men det fanns tillfällen under året då till och med jag (!) fick nog av lera… 😉
Blev galet irriterad över puckade kommentarer angående vikt och löpning. En leg. läkare som kläcker idiotiska kommenterar som att man ser ut att vara för rund för att springa ett Maraton?! Som att världen inte redan är tillräckligt utseendefixerad?!

Jag lärde mig även en läxa under året! Japp. Stoppa inte in små grejer i öronen! Just sayin´…
Inom samma ämne (på sätt och vis): Man kan tydligen bli full när man springer. Har bara hänt en gång, men det var en ganska märklig upplevelse…! 😮
Mitt pannben blev lite tjockare under året och utmanade kroppen. Bra, pannbenet!

wpid-IMG_20131026_170520.jpg

Jag höll mig förvånansvärt skadefri!
Med tanke på att jag har ökat löpmängden ganska mycket jämfört med 2013. Det har väl blivit lite känningar i hälsenor och höfter framför allt. (Inget i knäna *peppar peppar* trots att de knastrar och knakar som tröskverk?!) Jag måste nog tacka yogan för att jag har hållit mig så hel som jag har gjort. Fantastiska ”uppfinning”!

Utöver upplevelselöpningen har jag fortsatt att  pina utmana mig själv med mörkerlöpning!

Och som avslutning på del 1; Ett tips! Saliv funker INTE lika bra som vaselin….. Don´t ask me how I know (läs bara)… 😉

 

 

4 thoughts on “Mitt 2014 Del 1 – Vandringsleder, svin och saliv.

  1. Gillar dej och dina ord. Massor! Glad ända ner i hjärteroten att vi snubblade över varandra här ute i cyberleran 😉 Kram vackra, starka och inspirerande du!

Kommentera

