Löpning vs. Powerwalk / Promenad

När jag började springa för 3 år sen, ingick det rätt mycket gång i rundorna.
Jag joggade kanske 30 sekunder och gick 2 minuter osv. Det är nog vanligt att man som nybörjare går ut för hårt. Spinger nära sitt max under 10 minuter och efter det är längtan att fortsätta springa kanske inte särskilt stort…

I mina ögon ska man springa för att man vill.
För att man älskar det och/eller för att man (tror att man kan) må(r) bra av det. Och ska jag vara ärlig kommer den känslan oftast med tiden. Nu kan jag bara tala för mig själv, men det är nog få som blir ”kära” i löpningen under första passet. Och jodå; Även jag hade tankar om viktnedgång när jag började, men det är inte alls därför jag springer numera! Terränglöpningen ”hittade mig” och jag blev förälskad i skogen! 🙂

skog

Så här i början på året är det nog många som gjort nystarter.
Som funderar på vilket som är bäst. Är en powerwalk verkligen lika bra som att springa? Vad gäller förbränning; Skiljer det där?
(Nu fokuserar jag oerhört sällan på det, men nu när jag är inne på ämnet, så…) Jo, man förbränner mer när man springer än när man går. MEN… Lågintensiv träning (ex.vis promenad) innebär att det man förbränner under passet är till större del fett. En ungefärlig beräkning:

Promenad 30 minuter bränner totalt 240 kalorier: 40 % från fett och 60 % från kolhydrater.
Löpning 30 minuter bränner totalt 450 kalorier. 24 % från fett och 76 % från kolhydrater.

Dvs springer du en halvtimme förbränner du mer kalorier. Totalt sett.
Men jämfört man fettförbränningen hamnar den lite knapp 100 kalorier när man går och 108 kalorier när du springer. Inte särskilt stor skillnad alltså!

Jag säger så här; är man helt ny är det alltid bra att börja lugnt.
Varva gång med jogg, för att ha kvar träningsglädjen! Har man en del övervikt är promenad att föredra i början, för att inte öka skaderisken. Låta kroppen vänja sig långsamt. All träning /rörelse som blir av är bra träning! Och framför allt; GÖR DET DU ÄLSKAR (Lär dig älska). Ok? 🙂

Lycka till!

9 thoughts on “Löpning vs. Powerwalk / Promenad

  1. jag läste någonstans att man förbränner ungefär lika mycket när man går 10 km som när man springer. Det tar ju lite mer tid att gå så även om du inte behöver lika mycket energi för att ta dig fram så jobbar du en längre tid. Jag har dock lite svårt att tro det, det som stämmer är ju att man förbränner en större mängd fett när man går 🙂
    gå raskt är ett utmärkt alternativ till att springa sakta om man strävar efter att gålla pulsen nere.

    • Fast det där med samma antal kalorier totalt sett, kan nog stämma.
      Säg att du på en timme springer 10 km. = ca 900 kcal.
      Går du i 6km/h-tempo tar det 1 timme och 40 minuter att gå samma sträcka: Ca 800 kcal.
      Lite diffar det ju men samtidigt beror det ju lite på hur snabb/långsamt du springer och hur snabbt/långsamt du går. Men ungefär samma. 🙂

  2. Ping: Skosulan.com | Om konsten att gå

  3. När jag började så sprang jag första rundan (typ 2 km), nästa gång klarade jag inte att springa fast jag försökte, så då var det bara att powerwalka och efter ett tag kunde jag börja blanda in lite jogg.
    Det var nog räddningen för mig, att ta det långsamt! Annars hade det nog som du säger inte varit så njutbart att springa, och vem orkar fortsätta då? 🙂

  4. Bra skrivet! Jag kan längta efter att komma ut och springa, kan känna hur underbart det är att andas in den friska luften och längtan efter nästa löpning när jag väl har kommit i ” mål ”. Fast man inte gillar att springa kan man faktiskt gå i ett högre tempo!

Kommentera

