Ingen (!) är perfekt!

Anna, Mia, Sara och Cilla är några som har reflekterat över sina ”svaga” sidor.
Det var så oerhört uppfriskande inlägg, att jag ”snor” det rakt av. I bloggvärlden är det så vanligt att allt låter så perfekt.  ”Alla” äter massor av grönt och aldrig sött… ”Alla” tränar varje dag och varje pass känns fantastiskt bra.
Gjorde det inte det (någon enstaka gång) så är personen inte alls besviken, utan menar att det självklart är ok att misslyckas ibland. (Det är det ju så klart, men jag menar att man kanske vill få sådana inlägg att låta mer positiva, än vad man egentligen upplever/känner själv?)

Det här temat är uppfriskande just för att man får en helt annan bild av personerna. Det känns mer personligt och man öppnar upp sig på ett annat sätt, när man erkänner att man har brister och fel.

  • Temperamentsfull.
    Jag önskar att jag inte alltid ”tände” på alla cylindrar i vissa situationer. Att jag istället tänkte igenom det och la upp en strategi för hur jag ska bemöta irritationsmoment. Fråga (bl.a.) sambon… (Å andra sidan är jag inte konflikträdd, vilket har hjälpt mig många gånger).
  • Strukturerad (på jobbet)
    Strukturerad kan vara bra, men ofta kan jag känna att jag borde vara mer flexibel och inte börja stressa upp- och ”noja mig” över oväntade grejer jag ändå inte kan påverka.
  • Ostrukturerad (hemma)
    Hemma är jag tvärtom. Önskar verkligen att jag vore mer strukturerad. Jag är disträ, har svårt att hålla koll på vart jag lägger grejer. Öppnar man skåpen ligger saker och papper huller om buller. Värmeljus med räkningar och gratängformar med lampor. Logik…… 😛
    Sambon har koll på när barnen har gympa, biblioteks- eller ishallsbesök. Är han bortrest (vilket är sällan som tur är) kan det blir lite smått kaos…
  • Lat
    Träningen har jag ”lärt” mig att tycka om. Men de dagar jag vilar så pratar vi inte om en powerwalk i återhämtningssyfte + att bli av med rastlösheten. Nä, jag har INGA problem med att slappa en hel dag. Titta på tv, läsa en bok, surfa runt på nätet. Alla människor är genetiskt lata, för att kroppen har lärt sig att spara energi (har jag hört… Jag intalar mig att det är sant. Haha!)
    .
  • Känslomänniska
    Är jag glad ler jag och skrattar högt. Är jag ledsen gråter jag. Är jag arg/frustrerad blir jag förbannad och/eller jäkligt tyst. Det är inget ”jämt flöde” direkt. Det kan vara jobbigt emellanåt, särskilt när man är väldigt ledsen eller jättearg. Men å andra sidan hade jag missat den där eurofori-känslan när jag är riktigt glad/lycklig.

IMG_1103

12 thoughts on “Ingen (!) är perfekt!

  1. Ping: Mitt 2015 – Del 1 Första halvåret. | Rund är också en form – Trail & Träning

  2. Visst är det uppfriskande att läsa om dessa brister, svagheter eller vad man ska kalla dem. Tack för att du delar med dig!

  3. Gillar också mias påhitt med brist-listan, och tycker absolut att du har heeeelt normala ‘brister’ 🙂 egentligen bara helt normala delar av en personlighet alla jag har läst har beskrivits hittills – men ändå kul med lite självrannsakning 🙂

  4. Jag känner igen mig på alla dina punkter :O Håller med dig, ofta förskönas saker och ting. Ibland kan det stå mig upp i halsen. Ja, nu får jag väl alla på mig bara för att jag skriver detta. Är det alltid så jäkla bra? NÄÄÄ, det finns nog ingen som ALLTID känner att det är så jäkla lätt att sväva fram en massa kilometrar eller som inte känner sug efter något. Eller kanske äter massa godis, men som inte visar det. Jag hoppas du förstår vad jag menar =)
    Jag försöker visa mina sidor, arg, ledsen, äter godis, jobbigt när jag springer, härligt när jag springer osv. Hoppas jag lyckas iaf 😀
    Detta är något jag funderat en hel del över det senaste. Jag skulle ju starta (började fixa med hemsida)och ha några få saker till en början att erbjuda. Nu är jag mätt på allt vad det heter nästan =( Även detta står mig upp i halsen. Aja, nu har jag gnällt lite 😉 Förlåt! ❤ Kram ifrån mig

  5. Hihi, jag skrev min lista igår. Är också lite inne på annelitens spår, att även om vi outar lite, så känns det bara halvdjupt. Ingen som dragit till med nån riktigt ”svart” grej ännu, inklusive mig själv 😀. Polerade avslöjanden kanske?

  6. OK, ganska kul ”tema” som florerar i bloggarna nu… Men jag tycker det är lite väl snällt för att bli riktigt spännande 😉 Än så länge har jag inte läst något som ens är små-chockerande. Hos någon. (Anna är värst/modigast hittills med erkännandet av kanelbulleroffande=ego). Men egentligen är jag inte förvånad över ”snällheten”. För vem vill visa sitt ”riktigt svarta” i ett öppet medium som detta ändå är. Det skulle ju till och med kunna vara riktigt dumt att göra.

    Du är en helt normal människa tycker jag det verkar som. Och det du visar av dig (också det du kallar ”brister”) gillar jag 🙂

  7. Fniss … Kanske beskriver karaktären hos typiska bloggare = sociala och utåtriktade! Den där beskrivningen passar precis in på mig fast jag tänder och blir arg lite för sällan.

Kommentera

