Review Salming Xplore – Första intrycket!

Gårdagen bjöd på test av nya skor!
Alltid lika roligt att prova nya varianter (även om det även kan vara rätt skönt att köra på ”säkra” kort också).

Läser man på Salmings hemsida beskrivs skon såhär:

”Xplore – Explore your feet. Varje löpare mår bra av starka, aktiva fötter. Med det i åtanke har vi tagit fram Salming Xplore, som på ett effektivt sätt stärker fotens muskler under din löptur, gympass eller annan aktivitet.”

 

  • På foten:  Fantastiskt skön! Väldigt flexibel och mjuk sko. Något smal kanske (om man har bredare fötter).
  • Känsla:  ”Strumpa”! Nu har jag inga Nike Flyknit (men har kikat på dem) att jämföra med. Kan ändå tänka mig att det är liiite samma känsla. Ingen av Salming-skorna är ju särskilt tunga, men Xplore är ju den allra lättaste.
  • Dämpning: Nästintill obefintlig, med sina 3 mm drop och låga sula. Jag märkte direkt när jag började tassa fram, att något kändes ”obekant”. Hm…? Känslan av en konstig kant/platta precis under foten. Sedan slog det mig. Aaah, det är dämning på framfoten/mellanfoten! 🙂
  • Steg/Teknik: Rätt häftigt att känna hur snabbt steget automatiskt förändras i ett par tunna skor (!) Man vill inte (och det går knappt) att landa på hälen. Jag landade längre fram på foten och jag fick en helt annan ”kick” bakåt, upp emot rumpan. 🙂
  • Vaderna: Protesterar!! Självklart har detta att göra med att de är fruktansvärt ovana vid den här typen av sko. Mina trailroc har förvisso 3 mm drop, men har både en ”skyddsplatta” och mer dämpning än dessa.
    (Note to self! Mjukstart hade varit bra (Det vet jag ju e.g.e.n.t.l.i.g.e.n.)  Inte köra dryga 6 km på en gång, i bara farten..)! Är huvudet dumt, får kroppen lida, eller hur var det? 😉

2015/01/img_1732.jpg

5 thoughts on “Review Salming Xplore – Första intrycket!

  1. Ping: Intervallstege & en hjärna som inte hänger med! | Rund är också en form - Trail & Träning

  2. Ping: Mitt 2015 – Del 1 Första halvåret. | Rund är också en form – Trail & Träning

  3. Ping: Vinterlöpning! | Rund är också en form!

Kommentera

