Grenspecifik träning – Eller variation?

Det här med träning och periodisering.
Jeanna är inne på något jag har tänkt på flera gånger. Borde man (jag) egentligen fokusera, mer specifikt på vissa delar av träningen? Köra en grej i taget?
Ni som läser bloggen regelbundet, vet kanske att jag inte är en person som är särskilt bra på att planera. *harkel* Jag både vill ha det så, men ibland ändå inte.

Med tiden har jag accepterat att jag är en oplanerande människa, för jag orkar inte riktigt ta fighten med mig själv. I grund och botten trivs jag ju att gå på känsla! När jag går in på gymmet och inte riktigt vet vad jag ska köra; Det är oftast då träningsglädjen blir som bäst. 🙂

Samtidigt funderar jag; Är det så att det sättet att träna gör att resultat (delvis) uteblir?
Variation ska ju vara bra. Men även periodisering. Och i slutändan; Bryr jag mig så himla mycket, om resultaten uteblir?

Visst vill jag känna att jag utvecklas, men jag är ingen person som jagar tider på varje lopp. Jag tränar ju mestadels för att må bra (jo, den ”klyschan”). Sen kommer de där korta stunderna där jag undrar:

  • ”Undra vilken miltid jag SKULLE kunna prestera om jag gav mig f*n på det och tränade stenhårt?
  • ”(Hur) skulle kroppen förändras om jag körde 4 tuffa styrkepass i veckan och helt hoppade över löpningen?”

Jag är ju lite nyfiken. Samtidigt som jag trivs ganska bra med mitt upplägg. Jag tränar ju för att det får mig att må bra. Inte för att jag ska prestera något.
Och kanske värst av allt; skulle träningsglädjen försvinna? Om jag inte längre gick på känsla/ Inte körde det jag var sugen på för dagen?

Hm… Det känns som jag mest svamlar iväg här, men förstår ni vad jag menar? 😛

Foto: funintofit.com

Foto: funintofit.com

9 thoughts on “Grenspecifik träning – Eller variation?

  1. Jag kan inte träna efter program alls – har försökt och det slutade med att jag inte tränade alls bara för att det blev ett måste och för att jag kanske inte kände för att göra just det just då. Däremot har jag lite egen struktur på träningen, tränar ett visst antal pass i varje ”gren” varje vecka och varierar på andra sätt. Jag följer ett program i simningen men då har jag tre pass som jag ”bockar” av varje vecka i vilken ordning jag vill. Och var fjärde vecka är vilovecka.

  2. Malin! Jag tror på en mix. Eller egentligen spelar det ju ingen roll hur eller vad man tränar, det är passen som blir av som räknas. För min del så höjde struktur och en och annan intervall motivationen och glädjen. Det är en sjukt skön känsla att bli starkare och uppleva att ”jag kan ju också”. 😊💪

  3. Här har du en till träna-på-känsla-typ, som bara gör det som känns roligt för stunden och får rysningar så fort någon bara andas ordet ”träningsprogram” eller ännu värre ”struktur i träningen”. Huh! En gång försökte jag följa ett träningsprogram inför ett långlopp. Det gick bra ungefär fyra pass, sen kände jag mig instängd och kvävd, trots att det var min egen idé att jag skulle följa programmet.

    Jag är mycket väl medveten om att jag inte lär bli snabbare eller starkare om jag bara kör det jag känner för (vilket oftast är lugn jogg), men jag bryr mig inte. Har inga tidsmål, tränar ju bara för skojs skull och för att inte bli skruttig i förtid.

  4. Jag älskar hur din träning blir av när du går på känsla. Jag är ju tvärtom att jag måste planera. Önskar så jag kunde gå mer på känsla faktiskt. Dock tror jag att det passar dig bra och varför bryta ett vinnande koncept ❤ Ångrar du dig så vet du vart du ska höra av dig om du vill ha ett löparschema tex 😉 ❤
    Jag ska skissa lite nu på hur jag ska lägga upp min löpning(om jag få hålla mig hel vill säga) Hur fan ska jag fixa GBGvarvet? Mindre än 120 dagar kvar 😦 Kramar

  5. Känner igen mej så mycket i det du skriver! Jag vet inte, det är som något inom mej sätter sej på tvären när orden planering och struktur dyker upp i samband med träningen? Vet inte vad det beror på? Samtidigt kan jag bli så himla inspirerad av dem som har struktur och strävar efter ett specifikt mål. Tror nog min träning skulle må bra av liiite struktur men samtidigt vill jag, som du skriver, inte förlora träningsglädjen.

  6. öööönskar så att jag kunde gå på känsla! Men om jag inte planerade skulle nog inget bli gjort… tyvärr. Tänk om en verkligen kunde göra The Kalle-way och se träning som tandsborstning bara? Och bara göra nåt litet varje dag, utan att det blir världens grej. Ja tänk… om…

Kommentera

