7 tips om trail-löpning!

Då traillöpningen mitt andningshål och absoluta favoritträningsform i livet, tänkte jag dela med mig av några tips till er. Undrar ni, eller funderar över något – Fråga på! 🙂

skog3

  1. Ta det försiktigt i början. Även om mjuka stigar är snällare mot lederna, behöver både leder, ligament och (mindre) muskler anpassa sig till den mer tekniska löpningen. Annars är det lätt att exempelvis stuka fotlederna.
  2. Håller man sig till elljusspår eller större stigar kan man (faktiskt) använda sina vanliga löparskor. Om man efter ett tag känner att man ”fastnat” för stig- och/eller obanad löpning kan det vara bra att köpa ett par skor med mer mönstrad sula.
  3. Försök lära dig att titta en bit fram på stigen. Det är lätt som nybörjare att stirra ner på punkterna där man ska sätta fötterna, men det bästa är om man vet hur marken ser ut där, redan i.n.n.an. man kommer fram dit. Det underlättar när man ska välja ”spår” på stigen/i skogen.
  4. Strunta fullständigt i tempot! Är man van att springa en asfaltsmil i t.ex. 5,00-tempo, måste man vara medveten om att en mil i skogen inte kommer gå lika snabbt. Troligtvis inte ens i närheten av lika snabbt (särskilt inte om du är ovan). När jag springer i skogen brukar det gå minst 1 min långsammare/km. Ibland 2, 3 eller 4 km långsammare/km, beroende på hur kuperat och tekniskt det är!
  5. Gå i uppförsbackarna. Är det väldigt kuperat tjänar du ingenting på att ta ut dig uppför. I värsta fall blir du bara tröttare och orkar inte trycka på när det väl planar ut (eller ”rulla på” nedför).
  6. Ha gärna långa tights, alternativt shorts och högre kompressionsstrumpor (om det är varmt). Dels minskar risken att få fästingar, men du skyddar framförallt benen från rivsår, från grenar och ris.
  7. Njut! Självklart kan man köra intervaller eller fartlek i skogen. Men låt de vanliga distanspassen och långpassen gå långsammare. Ta in naturen och allt de vackra. Få ett lugnt sinne. Man behöver inte ha så bråttom här i livet. 🙂

 

Annonser

27 thoughts on “7 tips om trail-löpning!

  1. Ping: Att tänka på när man springa trail! | Rund är också en form – Trail & Träning

  2. Ping: Mitt 2015 – Del 1 Första halvåret. | Rund är också en form – Trail & Träning

  3. Märks att du älskar trail, inspirerande.

    Jag springer själv en del av all löpning i skogen och tycker väl att skor har en liten dubbelriktad betydelse. Precis som med många andra hjälpmedel så kan det bli en falsk trygghet. Det hjälper såklart med bra skor men det är långtifrån ett ”måste” för att springa trail. Som någon skrev, fastnar man för trail så kommer skoköpet naturligt nästa gång.

    En annan fördel (som var min största anledning till att jag började springa i skogen) är att man ”tvingas” ta ett lugnare tempo. I mitt fall var det småskavanker som aldrig läkte eftersom jag inte kunde få mig själv att springa riktigt långsamt på en vanlig väg eller större stig så det blev ut i skogen och vips så var tempot lägre och skavankerna försvann.

    Till sist vill jag slå ett slag för snö-trail (finns det ordet?). Att springa rakt ut i skogen i (kanske inte för) djup snö och pulsa fram ger så fantastiskt mycket. Hög puls, bra styrka, helkroppsträning och sist men inte minst en upplevelse för sinnet, det är få saker som är lika fint som ett vitt orört landskap.

  4. Att gå i backar ??? Mitt ego skulle aldrig tåla det. Då ska det vara så brant att det inte är fysiskt möjligt att löpa. Att välja att gå på ett ultralopp för att optimera sitt kraftuttag det köper jag. Men vem vet på ålderns höst kanske jag blir tvungen.

    • Lars:
      Som Camilla säger; alla är vi olika. Mitt ego (eller bristen av?) är ok med det… ;-)) Sen går jag inte i alla backar själv heller. Men i vissa, om de är av den brantare sorten, eller om jag vet att jag ska vara ute mer än 2 timmar i skogen.

      Men som jag skrev ovan; är man relativt ny i skogen är det att föredra, för det är betydligt tuffare att köra en mil kuperat än en flack mil ex.vis.

  5. Vilka toppenTips!
    Jag har så svårt att ta mig ut i den ”riktiga” skogen men de gånger jag väl gör det så är det ju så härligt. För mig känns det oftast som om det går väldigt fort i skogen men tittar jag på klockan så visar den ju helt tvärt om. Haha, men vad spelar det för roll när en trivs!?

  6. Ja men vad sugen jag blev nu på trail. Men får väl kämpa i modden ett tag till. Det om att man måste acceptera långsammare tempo är viktigt (liksom de övriga punkterna) – men inte det lättaste.

  7. Jag tänker att det måste vara utvecklande för hjärnan/balansen också. Jag och Daniel testade att springa på en stig i somras, en sån där traktorstig och hjälp vad det gällde att ha tungan rätt i mun…saaaakta ned. Det var nästan lite läskigt, så där första gången 😀

  8. Bra tips, kommentarer på nr 1- jag skulle vilja sträcka det till att även om du vill springa rätt ut i skogen så går det väldigt bra med vanliga löparskor, man behöver verkligen inte köpa trailskor om man inte vill. Det blir dock det naturliga att göra när man väl fastnat för terräng, i alla fall var det så för mig.
    nr5 uppförsbackana är ypperliga för löpstyrkan, springer du på träning behöver du inte gå när du har nummerlappen på.

    • Jo, det ligger en del i det. ”Fastnar” man vill man ha skor därefter. ”Man kan aldrig ha för många skor”, eller vad säger man? 😉
      Sen beror det lite på vilken typ av terräng ändå, skulle jag vilja säga. Är det väldigt lerigt och blött, är bra grepp en relativt billig skade-/livförsäkring.

    • Anders:
      Nr 5: Självklart ger det löpstyrka. Och om man känner att det funkar är det bara att köra på. 🙂
      Men är man ny inom traillöpning, alternativt springer ganska långa pass i skogen, är det lätt att förlora för mycket energi om man ger sig tusan på att springa i alla uppförsbackar.

      Personligen springer jag hellre backar separat, för att träna upp löpstyrkan. Dvs backintervaller. 🙂

  9. Bra tips!
    Jag springer mer o mer i terräng än på asfalt, struntar i hastigheten utan bryr mig bara om tiden som jag är ute och så det sista självklara, njuter av tillvaron! :))

  10. Åhhhhh nu ställer du till så jag får världens sug efter trail i sommarskog…. Mmmmm det lär ju ta ett tag innan det är dags för det!! 😉

  11. Ja det är bra att tänka på att det TAR längre tid i skogen, tycker jag! Än på flack asfalt. Det betyder liksom inget – förutom att vi blir ännu starkare av att springa kuperat så klart 🙂

  12. Bra inlägg. I precis rätt tid för mig. E asfaltsnörd , men fick springa mitt riktiga trailpass i söndags 15 km i kuperad terräng . o de ska tydligen bli ett stående pass varje söndag. Så måste lära mig att gilla de. Ha ha
    Måste ju i längden förbättra tiden på asfalt? Så ngt positivt. O vem vet kanske jag lär mig att gilla trail.

    Ja de är faktiskt gott mjölkchokladet . Till o med mina barn gillar de. Ha ha

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s