Träning på arbetstid – Tvång eller möjlighet?

Många arbetsgivare har friskvårdsbidrag eller låter sina arbetsgivare träna på arbetstid. Om de vill.
Kalmar Vatten har tagit det ett steg längre. De har som ”krav” att de anställda ska träna två timmar i veckan. Tid de får lägga under arbetstid (om de vill) eller på fritiden, med komptimmar som kompensation.

Jag inser att många tycker att ett ”krav” på träning är absurt.
Men jag måste säga att jag tycker det här är en bra idé. En morot! Det ”enda” (förstå mig rätt) som kan hända om du inte tränar, är att du riskerar att få sämre löneutveckling.

Det skrivs recept på motion idag, för att avhjälpa fysisk och psykisk ohälsa.
Det är bevisat att träning får oss att må bra! Kalmar vatten har gjort uppföljningar på sina anställas hälsa och hälsoriskerna har minskat betydligt under tre år.
Det är ju många som skyller på att de inte hinner, när det kommer till brist av träning. Men om man då får träna på arbetstid, är inte det en perfekt möjlighet? Det går ju dessutom att anpassa träningen intensitet tills ens egna förutsättningar. Win-win.

Vad tycker ni?

Foto: sprypub.com

 

10 thoughts on “Träning på arbetstid – Tvång eller möjlighet?

  1. Bra idé, men att påverka löneutvecklingen är absurd. Det måste också få finnas mängder med undantag och inget krav att träna varje vecka. När man är lite förkyld? Har pms? Helt enkelt inte orkar? Osv osv. Vi har driskvårdstimme en gång i veckan, men det är inget krav. Alldeles lagom tycker jag (även om jag gärna haft två…).

  2. Det här var intressant. Jag tror att det är en kanonbra lösning som kan ge personer som har svårt att hinna med träning på fritiden möjlighet att klämma in det på arbetstid. Samtidigt kommer det säkert att finnas en grupp som inte orkar träna och därför kommer att känna sig pressade eller diskriminerade istället.
    På mitt förra jobb hade vi 89 timmars arbetstidsförkortning om året som vi kunde ta ut när vi ville, t ex sluta tidigare om solen sken en eftermiddag och man ville ta en promenad i dagsljus innan man kom hem till alla eftermiddagens måsten. Också en kanonbra lösning.

  3. En bra tanke tycker jag med träning på arbetstid. De som vill ska kunna få den möjligheten, men sen är det inte träning på arbetstid som alla behöver. Jag hade hellre sett det som friskvårdstimmar – träning, massage, meditation, andas frisk luft, coachning. Individuella lösningar. Anpassa utifrån hur läget ligger. Eller kanske utöka sina semesterdagar med några fler timmar.

  4. Underbar tanke! Roligt att det visar så tydliga resultat också – borde få fler att nappa på idén.
    Följer dig förresten med stort intresse!

  5. Den artikeln var den bästa jag läst på länge. En arbetsgivare som inser att satsa några timmar på personalen i veckan sparar veckor av sjukskrivningar när det säger ifrån fysiskt eller mentalt.

    Ett föredöme.

  6. Jag tycker det är jätttebra! Alla människor har förmåga till ex 2 timmar promenad i veckan. Vi får friskvårdspeng men inga timmar, det tycker jag är lite tråkigt.. För har man ett stressigt/tungt jobb och så kanske familj också att ta hand om efter jobbet så orkar man inte kanske inte ta den där timmen och gå till gymmet eller göra annat vettigt utav den där friskvårdpengen. Men kunde den där timmen vara som ett andningshål mellan jobb och fritid/familjeliv så skulle fler utnyttja möjligheten.

  7. Jag tycker att det låter suveränt! Man kan ju faktiskt välja att promenera. 25min promenad efter lunchen varje dag tex, om man nu inte vill träna hårt. Tror att många företag skulle tjäna på det i längden eftersom man även blir mer produktiv och idérik av att röra på sig 🙂

  8. Inte helt enkelt även om jag tycker som du innerst inne. Vissa vill verkligen inte och blir ännu mer anti. + att de tycker det är odemokratiskt. Men tänk att få mer lön bara för att man tränar! Vilken lyx!
    Krya på dig!
    KRAM

  9. Hej! Jag tycker att det är kanon att få träna på tex arbetstid!! På mitt jobb har vi en träningshall och ett litet gym. Tränar vi i grupp 1 tim/vecka får vi 4 kr mer i timmen 🙂 Det erbjuds tabata, innebandy och step up! Det är inte många som nappar på det erbjudandet, som nu har funnits i flera år! Vi är ca 8-10 st varje vecka på tabatan av ca 160 st anställda!

Kommentera

