Sviterna av 6 st set med chins…

Förhandlade med mig själv på vägen hem.
Till gymmet? Jo, såklart! Jag ångrar ju mig aldrig efteråt. Men nä, jag har ju grym huvudvärk och lite rosslig fortfarande? Lite yoga när jag kommer hem?

Summa summarum; jag styrde till slut bilen hemåt. Skillnad på latmask och nödvändig vila! Däremot sitter jag här med sviterna av ett rejält styrkepass från i Måndagskväll. Som allra ömmast just nu. Skönt, fast ändå inte. 😛
(Och kanske var det lite för tidigt för tung styrka, efter förkylningen och därför känns kroppen seg nu…? *spekulerar*)

IMG_1606

Den kändes hur som helst, bra i måndags.
Jag har ju varit riktigt klen i bänkpress (”Kanske” för att jag inte har lagt någon tid på det). Men sakta, sakta har vikterna ökat och även om senaste passet ”bara” bjöd på ett PB på 33 kg, så var det en ökning med 3 kg sen tidigare. Sakta men säkert. Snart tar jag 40 kg! 🙂

Lite av problemet är att jag inte vågar maxa 100 %-igt (1-2 reps), då ingen står och passar mig. Inte så kul att hamna där, liggandes, med skivstången över bröst/hals…
Hur gör ni andra? Har ni alltid med er någon till gymmet som ”passar”, när ni kör tungt?

I övrigt började jag med 6 set (!) med assisterande chins.
Känns ordentligt i ryggen kan jag lova!! Och även där blir det mindre och mindre hjälpvikt. Yeay på den!
Hann även med sittande rodd, Pulldowns i CC och en del tuffa core-övningar. Bl.a. den här igen. Den körde jag allra sist. Hjälpes! Kändes ju värre i magen än jag mindes det från förra gången ju! 😮

7 thoughts on “Sviterna av 6 st set med chins…

  1. Jag kör så pass tungt som jag vet jag klarar 5 reps på. Sen känner jag när det är dags att lägga av, så jag inte ligger där och fastnar haha 😉 O den där magövningen (hängande benlyft) är min favorit mag-övning för tillfället! Biter där den ska. Kram

  2. Jeij! Någon annan som också har PB i bänkpress i de klasserna 🙂 Har inte testat maxa, men tar 32,5*8, så jag tror att jag kan få upp 35 kg, men det är en bit kvar till 40… 😉

    Jag är dock alltid ensam på gymmet och brukar heller inte fråga någon då jag inte är ute efter att maxa utan mer att orka de repetitioner jag ska orka (vilket som minst är 8 stycken).

  3. Kul att du vill testa maxstyrkan! Du ska absolut ha någon som passar, i alla fall tills du får in snitsen och ens vet hur det känns att maxa i just bänken. Jag tycker att du ska känna dig trygg med personen i fråga och välja någon med omsorg (inte bara ta första bästa du ser) som hjälper dig. Ni måste kunna kommunicera.
    Senare kanske du kan använda dig av ”säkerhetshyllan” som Nina skriver om när du vill maxa men inte har någon hjälp till hands. Använd då ett squat rack där du själv kan välja höjd på stoppet.

    Lycka till!

  4. Jag har bänkpressat väldigt lite förut, men nu när jag gått med i styrkelyftklubben så finns ju proffshjälp till hands varje vecka (hur lyxigt?) och jag har äntligen börjat haja hur jag ska göra. Skillnaden går inte att beskriva! Så ävenom jag verkligen inte brassar på några vikter att tala om, så får jag i varje fall träningsvärk ”på rätt ställen” idag. Tänker att efterhand som tekniken sätter sig allt bättre, så börjar jag testa hur tungt jag kan trycka upp MED passarhjälp! Annars kör jag i den bänk som liksom har en ”säkerhetshylla”, så ifall man inte orkar hålla emot stången på nervägen så landar den åtm. på hyllan och inte på mej (hoppas du har en aning om vad jag menar, haha).
    Bänkpress ÄR roligt, tycker jag NU när jag fått coachning. Ser framemot att bröta på mer 😀

  5. Säkerheten är viktigast! Om du skadar dig kommer du tappa massor av träning sen. Självklart ska någon passa!

Kommentera

