Vågar du verkligen äta den där apelsinen?!

Diskussioner om träning- och kostrelaterade ämnen pågår i många forum.
Det kan vara intressant och läsvärt, men även tråkig och frustrerande läsning. Senast i raden, där jag hade svårt att slita mig var diskussionen om frukt. En person undrade varför h*n hela tiden var sugen på frukt efter träning och om det var farligt att äta det då.
Kommentarer om socker började hagla och jag kände bara att jag B.L.E.V. S.Å. M.A.T.T…!! Och ledsen.

Frukt

Fruktsocker är inte farligt!
Problemet är Fruktos, något som framställs på kemisk väg;  Det ”vita sockret”. Visst, frukos finns även i frukt, men i oerhört små mängder. Fem godisbitar innehåller mer fruktos än ett halvt kg frukt. Fem (!) godisbitar… Hur många godisbitar äter vi i veckan, tror ni?

Vi är samtidigt många som tränar och äter hälsosamt.
”Socker” har de senaste åren blivit något så farligt att många t.o.m. väljer att undvika kolhydrater. Potatis och frukt. Herregud… Livsfarligt! *ironisk*

Min poäng med det här inlägget är egentligen inte att man ska sluta äta ALLT socker. Inte ens godiset faktiskt. Det är mer en fundering; Hur kan så många undvika potatis, pasta, bröd och frukt ”bara” för att de är rädda för socker. Men samtidigt (kanske) äter ett halvt kg godis på helgen med gott samvete? Logiken är…?

13 thoughts on “Vågar du verkligen äta den där apelsinen?!

  1. Ping: Några korta: | Träningsblogga

  2. Åh du skriver så himla bra om detta!! Exakt det jag själv tänker fast inte kan klä i ord, folk är helt hysteriska nuförtiden. Tack för att du tycker som jag😉

  3. Hade diskussionen med en arbetskamrat idag! Hans syster tyckte att det var dumt att han gjorde smoothies på frukt(och grönsaker) för det är ju massa fruktsocker i det! Men hallå? Är det bättre med artificiellt socker?
    Dessutom kom vi fram till för ett tag sen att det händer ganska ofta att man gör typ en smoothie som blir supergod och så blir det lördag kväll och man vill ha något gott vid Tvn. Ja hur ofta gör du den Goa smoothien? Nä du köper lösgodis eller chips eller annat som förmodligen inte ens är lika gott som smoothien?! Logik? Nä…

  4. Ja ska man jaga socker är det kanske inte i fruktskålen man ska börja, det finns andra livsmedel som är betydligt värre. Och det är ju inte som om socker är det enda som frukten innehåller. Visst finns där lite socker men de innehåller ju också ganska mycket mer saker som är väldigt bra för kroppen…

  5. Jag blir så jäkla trött på detta socker prat!! Själv fick jag en kommentar av en släkting att jag skulle se upp med sockerfällan (la ut en bild på en skål med fruktsallad på fb) Jag blir rent av förbannad, tokarg!! Hur tolkar man det? Jag tar åt mig på ett negativt sätt 😦

  6. Folk är generellt ologiska och blundar… Jag kan dock säga att jag äter extremt lite godis. Och just nu inne på tredje veckan sockerfritt (men jag får äta frukt och bär, pasta, potatis och sånna carbs). Det är bara en utmaning, alltså. Och lite för att testa. När det gäller socker håller jag med dig, men folk är ju så ologiska GENERELLT. Eller motsängelsefulla. Kallar sig djurvänner och äter icke-ekologiskt kött (typ lunch ute…). Lever hälsosamt (tror de) och smörjer in sig med oekologiska-kemiska krämer… osv osv. Blir matt bara jag tänker på mänskligheten…

  7. Jag hör dej! Och jag håller med. Visst, jag har dragit ner massor på min sockerkonsumtion – nu pratar vi vitt socker, som i godis, mjölkchoklad (min last) och fika – och mår bra av det. Min övertygelse är att vi inte behöver det vita raffinerade, och jag märker avsevärd skillnad både på min hud och min mage när jag dragit ner rejält på intaget. MEN frukt, potatis etc. nej där har det barkat av, på riktigt och i sanning. Skaffa dej ett sunt förnuft och ät en apelsin, liksom 🙂

  8. Såna där diskussioner får mig också att bli matt. Jag träffar igen och igen på folk som hoppar på den ena trenden efter den andra, läser/hör strödda påståenden och accepterar utan att tänka lite själva. Jag säger alltid att det handlar om mängd…

  9. Åh detta. Tänkte precis på det när jag kom hem från träningen och tryckte i mig ett wienerbröd och en (köpes)smoothie. Det är ju inte jättenyttigt kanske. Inte den optimala återhämtningen efter träning. Men alltså jag orkar inte. Köpte även massa glass och fyllde frysen med.
    Jag fattar ju att jag skulle kunna bli mycket bättre på allt mycket snabbare om jag var bättre på det här med kost, men jag orkar faktiskt inte engagera mig så mycket….Och FRUKT, hallå! Frukt är ju nyttigt! Eller så har jag lärt mig fel…

Kommentera

