Yin yoga – I´m in love!

I förrgår blev Yin Yogan jag lovade mig själv (faktiskt) av.
Hade lite svårt att komma igång. Inte för att jag inte tycker om Yin Yogan (älskar ju den) utan mer för att jag är urkass på att köra hemmaträning, oavsett vilken typ av träning det gäller.

Jag har så svårt att få TUMMEN UR!
Den här gången lurade mig själv genom att tänka att det var ok att bara köra 10 minuters yoga. Allt är bättre än inget. Bara ”uppvärmningen” (bestående av vanliga solhälsningar) tog ju de där 10 minuterna.

Det slutade med 40 minuters Yin, med fokus på höfter och baksida (lår/rygg).
Var smått rastlös och frustrerad efter arbetsdagen när jag började. Och jag vet faktiskt inte riktigt när det hände, men någonstans på vägen slappnade kroppen av. Helt omedvetet, för jag var sååå lugn när jag var klar. Fantastisk känsla!

Helt ”groggy” efter hemmayogan. Somnade ju nästan. 😀

IMG_2166

Även igår blev det Yin Yoga. Fast en timmes gruppass.
Instruktören är fantastisk, vilket gör så mycket. Inte för intet som hennes pass är ett av få som är fullbokade och har massa reserver. Inte ens de ”vanliga” Global Yoga-passen är fullbokade.

Mer fokus på rygg/bröstrygg på det passet.
I sista positionen (som säkert heter något) låg vi på rygg, med ”hjälpblocket” i höjd med skulderbladen. Så hela ryggen fick en liten upphöjning och med armarna ut åt sidorna. (Som ”Jesus på korset”, med upphöjd bröstrygg och bröst). Är ni med?

Jag VET sen innan att bröstryggen är (en av) min(a) största akilleshäl.
Har alltid som mest ont där när sambon masserar t.ex. Det kändes ömt redan när jag la mig ner på blocket. Och efter någon minut så började det sticka i området och i en cirkel, hela vägen runt till framsida mage?! Ytterligare efter någon minut senare släppte den känslan och det blev ”mjukt”. Sååå skön känsla när kroppen ger efter! 🙂

6 thoughts on “Yin yoga – I´m in love!

  1. Åh vad härligt!

    Jag brukar ofta lura mig själv: ”Det räcker med några km löpning”, ”det räcker med några minuter yoga” men det blir nästan alltid mer än jag tänkt mig! 😉

  2. Åh, blir helt avslappnad och mjuk bara av att läsa ditt inlägg. Det låter så sköööönt!

    Och det där med att lura sej själv är verkligen ett toppenknep när det känns motigt för det blir nästan alltid mer när en väl kommer igång 🙂

Kommentera

