Intervallstege – Utmana pannbenet.

Personligen är jag mer förtjust i intervallstegar, än ”vanliga” intervaller.
Att något hela tiden förändras; antingen sträcka eller tid gör att hjärnan håller sig sysselsatt med annat än att tänka på hur jobbigt det är, JUST DÅ. Fokus ligger längre fram.

Jag tycker extra mycket om intervallstegar som går ”neråt”.
Exempelvis 6-4-2-1 minut. Kortare och kortare intervall är mentalt lättare (såklart). Under senaste passet utmanade jag mig själv lite. Korta intervaller (30 sek – 1 minut) är ”lätt” att maxa på, för man vet att det handlar om väldigt kort tid. Men när man ska köra blandat 1-5 minuter måste man planera lite mer, för att orka hela passet. Samtidigt vill man inte gå ut för långsamt. Svår balansgång det där.

Nu körde jag först 5-4-3-2-1 minut. (Kortare för varje och ”lätt” känsla).
Sedan 3 minuters set/gåvila, för att sen utmana pannbenet med att köra dem åt ”andra hållet”. Dvs börja med 1 minutaren; 1-2-3-4-5 minuter. Tufft att veta att det blir längre och längre. 😮 (Även om tempot blir något långsammare och anpassas efter den längre sträckan).

Även här kan det vara svårt att veta vilket tempo man ska lägga sig på. För mig såg det ut så här (men behöver självklart anpassas efter ens egna förutsättningar/fart). 🙂

  • 5 min – 6,05 tempo (Strax under tröskeltempo för mig). 90 sek gåvila
  • 4 min – 5,45 tempo. 90 sek gåvila
  • 3 min – 5,30 tempo. 60 sek gåvila
  • 2 min – 5,10 tempo. 30 sek gåvila
  • 1 min – 4,45 tempo. 30 sek gåvila

Och sedan ”tillbaka” åt andra hållet, som sagt. 🙂

IMG_0103

Annonser

10 thoughts on “Intervallstege – Utmana pannbenet.

  1. Ping: 11 km av D-vitamin – Rätt in i blodet!  | Rund är också en form!

  2. Hur gör du för att hålla koll på din fart, när du ska hålla en intervall på fem minuter? Jag skulle säkert dra iväg för fort, få blodsmak i munnen, kolla telefonen/klockan och inse att jag har fyra och en halv minut kvar, tappa telefonen, stå på näsan, tappa glasögonen, börja gråta och aldrig göra en intervall mer.
    Hur GÖR man?! Hur håller man koll?

  3. Underbart! Bra jobbat!Jag gillar också stegar bättre. Varför kör jag inte de oftare? Imorgon kanske det får bli en 2-4-6-6-4-2 =) Tack för inspo ❤ kramar

  4. Grymt upplägg, förstår att det krävs pannbenet! Ett sånt pass man gruvar sig för innan men som känns sååå skönt efteråt!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s