Byta socker mot sött, sött, sött?!

Jag har inte (som många andra) fastnat i raw food/LCHF/Paleo-kost.
Det kan vara intressant, absolut. Men jag är nog lite för lat för att orka fokusera till 100 %. Särskilt när vi är fem i familjen och jag VET att det skulle bli en massa diskussioner och gnäll från barnen. Men framför allt är jag nog lat… 😛
Plus att jag tänker lite som så; Ska jag göra en kladdkaka, ska det vara en riktigt kladdig, god chokladkaka. Inte en nyttig variant med frukter, nötter och massa andra varianter. Då kan det lika gärna kvitta (för egen del).

Det ska tydligen vara väldigt poppis med bl.a. dadlar i olika recept.
På mitt gym händer det ofta att jag köper en paleo-bar. Vet inte receptet exakt, men gissningsvis innehåller den dadlar, nötter, mandelmjöl, pumpafrön och gojibär. (Vad jag kan se/känna). Himmelskt god och lagom söt!

dadlar

Idag hittad jag den här lilla saken på Statoil (av alla ställen)?!
Kände att jag bara var tvungen att testa. Dadlar och kokos, inga andra sötningsmedel eller tillsatser. Vad kan gå fel, liksom?
Men waaaaaah?! De var ju fem gånger sötare än mjölkchoklad…?! 😮 Kände hur tungan började krulla sig. Nu inte sagt att jag inte gillar dadlar, men just det här? Nej, tack!  Nästa gång en dadel passerar mina läppar, kommer den vara inlindad i varm, knaprig, salt bacon. Mmmm!

Har ni provat dadelbollar?
(Hemmagjorda kanske är bättre än köpta)? Vad tyckte ni?

13 thoughts on “Byta socker mot sött, sött, sött?!

  1. Under mina 14 månader utan raffinerat socker (kortison behandlingen jag tjatar om) har jag ibland stoppat i mig torkad frukt. Men INTE dadlar. De är bara för söta. Bläh. Antar att det vägs upp av bacon som jag inte heller gillar – undrar om jag skulle gilla kombinationen minus och minus blir plus typ 😉

  2. Mmm håller med dig. Orka krångla till det 😆 lev gött, träna gött och må gött. Jag kommer aldrig ”gå på” sådant där 😉 haha. Nä men dessutom är inga sådana där ”dieter” eller va man ska kalla de något för en nötallergiker, typ allt innehåller nötter.

  3. Dadlar är super söta och goda, tycker jag. Det är väldigt gott att göra egna bollar på dadlar, men om jag ska välja mellan det och hederlig kladdkaka väljer jag kladdisen!

  4. Jag gjorde chokladbollar igår med dadlar som bas och sen kakao, dinkelflingor, vaniljpulver, honung, kaffe, chiafrön och säkert nåt mer. Rullade i kokos, svingoda blev de!!

Kommentera

