Olika tempo och uppläggning av pass, när man är långsam?

snigel2

I grund och botten är jag ju en skogssnigel som trivs himla bra i skogen. Där kan jag lufsa omkring och bara njuta! Träningsglädje när den är som allra bäst!
Sedan ska jag inte sticka under stolen med att jag tycker om ett tempopass då och då. Känna hur pulsen höjs, hjärtat får jobba hårdare i bröstet och kinderna blir blossande röda. Också livskvalitet, på sitt sätt, att veta att kroppen kan och orkar. 🙂

Men det är något jag har funderat på.
Frågan dyker upp (nästan) varje gång jag råkar stöta på ett träningsupplägg /träningsprogram. Idag läste jag om ett upplägg hos Anna (Orka Mera) och blev fundersam igen. Upplägget lät roligt och utmananade:

  • Uppvärmning 20 minuter
  • 10 minuter i mara-fart
  • 20 minuter i mara-fart
  • 15 minuter, 10 sek/km snabbare än mara fart
  • 10 min, 20 sek/km snabbare än marafart
  • 5 min fri fart
  • Nerjogg 5 km

Men det jag undrar över är; funkar detta för alla?
Om man kolla löpkalkylatorer (exempelvis McMillan) och jag slår in mitt 5 km-tempo (en bra dag) säger den att mitt mara-tempo bör ligga på ungefär 7,20-7,30 min/km. Vilket säkert kan stämma.
Men om jag då ska gå efter upplägget ovan och punkt 2-3 ska gå i 7,20-tempo. Vilket tempo ska jag köra uppvärmningen i…? Ska jag GÅ i rask takt…?? För så himla mycket långsammare kan jag nog inte springa…?

Någon annan långsam löpare som funderat över detta? 🙂

5 thoughts on “Olika tempo och uppläggning av pass, när man är långsam?

  1. Håller med Staffan, passet verkar vara utformat för någon slags snittlöpare som gör en mara mellan tre och fyra timmar kanske. Såna här påslag bör göras i procent. För min egen del som är rätt enväxlad och håller mig runt fem minuter per km så tycker jag det är svårt att pricka 4:50 eller 5:10 för känslan är ganska samma.

  2. För att kort svara på din fråga: Nej, det funkar inte/är inte tillämpligt på alla. Det är naturligt att en snabbare löpare har ett bredare fartregister att springa i.

    Jag tror så här, begreppet ”marafart” blir först tillämpligt om/när man har ambitionen och kapaciteten att springa ett maraton lite snabbare än i vanlig lugn distansfart. Det är ju en prestation för en motionär att ”bara” ta sig genom maratonsträckan och då kommer inte ”marafart” skilja sig från vanlig lugn distansfart, kanske t o m vara långsammare om man är otillräckligt tränad.

    För en snabbare maratonlöpare är maratonfarten klart ansträngande och kanske en minut eller mer snabbare än vanlig distansfart och då blir det här passet plötsligt ganska tufft, för att inte säga väldigt tufft, vilket jag också kommenterade hos Anna. Framförallt de sista 25 minutrarna då, om jag ska gå till mig själv, först ska springa 15 minuter i 3:50-fart vilket nästan var min halvmarafart förra året (10 sek/km snabbare än marafart) följt av 10 minuter i 3:40-fart (20 sek/km snabbare än maratonfart) vilket då blir väldigt hårt när jag redan har 45 minuter i benen i ganska hög fart. Som sagt, ett tufft pass för maratonlöpare som kommit en bra bit och är väl medveten om sin kapacitet på olika sträckor.

  3. Jag vet faktiskt inte, men jag känner lite så här: Springer du Marathon? Jag personligen hade nog inte kört på detta upplägget då jag inte är i maratrakterna(än) 😉 Jag vet inte ens vad jag har för fart i den distansen. Kan man inte utgå efter något annat ist? Om man ser till vad syftet är med just de passet så kanske man själv kan komma fram till vilken fart man ska hålla? Ser ut att vara ett bra upplägg. När jag ser pass på olika sidor försöker jag se till syftet med passet. Är det att ligga i ungefär samma tempo, öka tempot osv. Jag bara babblar på, hoppas du förstår lite hur jag resonerar. Kramar i massor! Och du, se till att anmäl dig till eventet 😉

  4. Jag har samma problem – det är typ det enda jag ogillar med att vara långsam att jag har så litet fart-spann att röra mig inom. Jag har samma problem när det står återhämtningsjogg på schemat… Jag håller med Johanna om att rask promenad är helt ok som uppvärmning – om du vill kan du ju alternera lite grann med jogg också. Jag kan tycka att det är jobbigare att gå snabbt än att jogga och det är pulsnivån som är det viktiga.

  5. Mitt svar är ja, du kan gå i raskt tempo om du vill det som uppvärmning 🙂 För egen del skiljer dock inte uppvärmnings- och maratontempot sig speciellt mycket, så du kan kanske också lufsa i 7:30-7:40-fart och sen springa i 7:15-tempo eller kanske 7:10-tempo då det står maratonfart 🙂

Kommentera

