”Moonade” folk i löparspåret..?!

Träningsvärken ”from hell” höll fortfarande ett stadigt grepp i mina ben igår, efter söndagkvällens Grit Strenght!
Men man kan ju inte gå och vänta på att ömheten ska lägga sig. Känslan är att det hade dröjt ytterligare ett par dagar… Istället passade jag på att tajma in löpning utomhus, den enda (?) fina vårdagen den här veckan.

Jag hade dessutom ”lyckats” få skav på insida lår av trosorna och/eller jeansen, under dagen?
HUR lyckas man med det??! Så jag fick snällt testa att springa med enbart tights. Kändes väldigt (!) märkligt att springa förbi folk. Nästan som att jag ofrivilligt ”moonade” dem. Haha! Och jodå, nästa gång har jag trosor igen, så ni behöver inte titta efter. 😉

Tassade försiktigt för att få stelheten och släppa.
Det funkade ganska bra, men inte hundra procentigt. Efter ca 1,5 km fick jag stannar och stretcha ut vaderna. My god, de kändes som betongklumpar fyllda med mjölksyra, trots det låga uppvärmningstempot..?! Eftersom min tid var begränsad var tanken att köra intervaller, men tanken som for genom huvudet var:
” Hur i hela friden ska dessa ben fixa högre tempo..??”

Efter att ha stretchat vaderna tassade jag i alla fall vidare.
Ytterligare ca 1,5 km, tills jag kom till ett ”bra” intervallställe. Jag måste ju åtminstone testa. Och nu kändes benen faktiskt bättre (och mer uppvärmda, vilket säkert gjorde sitt).

De två första kändes lätta (som alltid).
Under den andra blev jag jagad av en lös chiuaua. Jag såg och hörde hur dessa matte ropade och visslade, men jag fortsatte bara springa. Med hunden bakom mig. Haha! Smått komiskt. Han tyckte väl mitt tempo var mycket roligare än mattes… 😉

”I helvete heller att jag stannar och går tillbaka med hennes hund, mitt i en löpintervall!” tänkte jag. Hade jag snubblat på den, hade hon fått skylla sig själv. Nu gick det bra och efter ett par hundra meter löpning, tyckte chiuauan att det var tillräckligt och stack tillbaka till ägaren. Som genast kopplade den.
Jag sa (faktiskt) inget. Gissade att hon skämdes som det var. Men kände att det dels var rätt skönt att jag inte var hundrädd. Plus att jag nog hade varit lite mer försiktig i mitt agerande om det hade kommit en schäfer eller rottweiler springandes bakom mig… 😮

Det blev till sist 10 x 290 meter.
Om ni undrar över varför jag inte sprang jämna 300-metare så tja. Den ”rundeln” jag sprang i var just 290 meter, så att… 😛
Benen vaknade till liv efter hand. Värre var det med flåset på de sista fem intervallerna. Efter 9:e och (framför allt) 10:e och sista fick jag kvälvningar och var tvungen att slänga mig ner på marken en kort stund. Sedan kändes allt bättre igen.

Nervarvning 2,8 km i Jäääättelugnt tempo, fick avrunda det här passet. Ganska många km i slutändan, varav nästan 3 km i högt tempo.
Jag tyckte inte att det gick SÅÅ fort så jag blev lite förvånad när jag insåg att det hade gått i emellan 4,15-4,50-tempo. Inte så konstigt att jag mådde illa kanske…

Så idag; VILA!! 🙂
Vad gör ni idag?

8 thoughts on “”Moonade” folk i löparspåret..?!

  1. Ping: Mitt 2015 – Del 1 Första halvåret. | Rund är också en form – Trail & Träning

  2. Och jag som inte får springa bara suger i mig av det du skriver. Sär hörligt det låter. En Chihuahua är ju ofarlig som tur är annars är det ju helt oacceptabelt av ägaren och den kan ju komma till skada. Jag fick en stor blandis hängandes i underarmen under en löptur … den bara dök upp bakifrån, men det är en annan historia! Trevlig helg Malin!

  3. chiua…eh va fasen, råttor som ser ut som hundar, de tror verkligen att de är mer än vad de är. Bra sprunget, håller helt med dig på den där snubbelgrejen!

  4. Tipsar er om triathlon tights
    De är gjorda för att ha utan underbyxor med ett tunn padds. Alltså inga sömmar där man inte vill ha några. 😉

  5. Bra tempo!

    Det där med inga trosor under tajtsen känner jag igen. Man känner sig jättenaken trots att man faktiskt har heltäckande tajts, men tänker man efter lite så är det nog inte många (om ens någon) som tittar så noga att de kan upptäcka att det saknas en troskant därunder, så förmodligen behöver man inte bry sig 🙂

Kommentera

