Fel att mysträna?

Jag hakar oftast inte upp mig på saker, men vissa ämnen kan det få mig att gå igång.
Bland annat träning. Och ifrågasättande av…  Häromdagen kom följande ämne upp på jobbet; Att löpare blir mer och mer långsamma. Det baserades på någon undersökning bland Maratonlöpare, under de senaste 20-30 åren. Jag gissar att det gällde den –> Här.

Slutsatsen drogs att löpare numera ”mystränar”.
Kanske tog jag åt mig lite extra mycket just för att jag är en relativt långsam löpare (även om jag kör tuffa intervaller och tunga benpass på gymmet ibland. Det är ju inte så att alla pass är mysträning. Långt därifrån).
Men huvuddelen av min träning handlar ju ändå om att njut-springa i naturen. Så fantastisk att uppleva den och att samtidigt få massa energi och ljuvliga vyer! (Det lustiga här är när jag bild-googlade på ”Njutspringa” fick jag upp massor av bilder från min blogg…!) 🙂

Diskussionen pågick i säkert tio minuter och jag ifrågasatte allt jag kunde. Vad är det för ”fel” på att mysträna? Varför måste alla jaga tider? Hur har man jämfört och dragit slutsatsen? Kan det vara så att antalet maratonlöpare har ökat totalt sett och motionärer ”bara” har som mål att ta sig runt? För upplevelsens skull. Bara för att det är kul..?!

Mitt personliga mål är att må bra, inte slå PB på milen. Måste jag då köra stenhårda pass (minst) en gång i veckan?
Min kollega i det här fallet, fick nog ta emot argument för hundratals andra tyckare och tänkare runt om i Sverige. *harkel* Men bara det faktum att vi rör oss, oavsett tempo, är väl alldeles tillräckligt och fantastiskt bara det?  🙂

IMG_0165

 

20 thoughts on “Fel att mysträna?

  1. Det är nog otroligt mycket mer människor som börjar springa sent i livet nu och gör det bara för att se om de kan ta sig runt en viss sträcka. Klart att det inte går så fort som yngre elit som tävlar. För fanns inte medelåldersbredden på samma sätt.

  2. Jag ÄLSKAR att mysträna och kan inte komma på en enda nackdel med det.

    Och inte tänker jag acceptera något ansvar för att folk springer långsammare nu för tiden heller. Jag tror att orsaken till det har mer att göra med livsstilsorsaker som passiva kontorsjobb, onyttig mat och mindre motion under uppväxten.

  3. Det är ALDRIG fel att mysträna! 🙂

    Och precis som ett par av er andra har kommenterat, så kan man ju se måttet att ”vi blir långsammare” som något positivt – att det tyder på att allt fler motionerar. Och det kan enbart vara bra!

  4. Det är inget fel att mysträna som motionär. Men tävling är hela grejen att springa på riktigt, prestera, vara först. Då duger det inte med att det bara är mysigt. Det finns ingen svensk löparelit idag på de traditionella distanserna. Nuförtiden klarar några få loppet, Marathon, på 2:20-2:30, kvinnor 2:40-2:50, tider som flera hundra klarade varje år på 80-talet. En bra afrikansk nybörjartid på marathon är 2:05, vilket får svensk löpning att framstå som bortskämt lammköttsaktig.

  5. Du är klok! Det känns klokt att ha dig som mys- och njutträningsambassadör. Jag utnämnde dig just. Man kan mysa på olika nivåer. På yogamattan, en kväll ensam på gymmet med ett fys-mys(?)-pass eller en lugn runda i skogen. Oavsett så rör man sig bort från myssoffan.

  6. Ping: Att ta ut sig ordentligt någon himla gång | Om du var mina träningstajts – hade du varit svettig nu

  7. Det viktigaste måste ju ändå vara att man rör på sig oavsett hur snabbt el sakta man springer! Jag springer sakta och jag har aldrig sprungit en mil!! Mitt mål är inte att springa snabbare el springa en mil, mitt mål är att må bra av att springa!! Kram

  8. Det viktigaste är ATT man tränar! Men visst, eliten ÄR ”sämre” nu. Få orkar/vill satsa det som krävs tror jag + att träningen inte längre är en naturlig del i barn och ungdomars liv som det en gång var. Vilket gör att kondis och styrka är ganska usel hos många… 😦

  9. dear god vilken fruktansvärt irriterande konversation. finns nog inget att tillägga som inte redan sägs här. blir matt bara av att veta att den existerade. haha!!

  10. Det viktigt måste ju ändå vara att den träningen man gör är den som bäst för en själv och som man själv mår bäst av. Förstår inte riktigt varför folk ska envisa med att lägga värde i andras träning – kan vi inte bara sköta vårt eget och göra det vi mår bra av! Alla har vi våra egna mål!

  11. Nu har jag inte läst artikeln i fråga, men jag har hört diskussionen förut. Jag tror precis som du redan är inne på att fler människor springer maraton nu än för 20-30 år sedan, tro fasen att tiderna blir ”sämre” då än om bara eliten springer! Sen undrar jag vad det egentligen spelar för roll om tiderna blir sämre – om fler rör på sig måste det ju på något sätt ändå vara positivt =).

  12. Men precis: Att vi rör oss är ju grejen! Alla har ju liksom inte planer på att bli elitlöpare. Sen kan det så klart vara kul att slipa på tider ibland när en tävlar mot sej själv men jag slår nästan alltid bakut när någon bara: ”En MÅSTE springa minst ett intervallpass i veckan”. Jag måste inget, tack så mycket 🙂

  13. Ja tror att för. 20-30 år Sedan var det såpass extremt att springa maraton att bara dom bästa gjorde det.. Nu på 2000 talet springer var och varannan människa från Ica kassörer, överviktiga stilla sittande kontorsarbetare, vanliga mammor och pappor där själva genomförandet är målet.. Därav lägre snitt tider.. det positiva är att fler springer inte att snittet har sjunkt

Kommentera

