Obstacle Trailrun – Pigs for free!

Långpass på långfredagen. Det låter väl jättepassande?
Tanken från början var att köra ett påskpass på gymmet. Dryga 2 timmar fördelat på Indoor Walking, Body pump, Spinning och Yoga. Men när jag vaknade så. Nä… Vara inomhus i två timmar när man kan tillbringa en sån här fantastisk dag utomhus?!

IMG_2870

Jag testade lite nya vägar i utkanten av stan.
Man skulle ju kunna tro att det inte finns några nya vägar/stigar att hitta längre, men jodå…! Fina ekhagar hittade vi, jag och Love! 🙂 Benen kändes ok. Fötterna tassade på, även om det gick ganska långsamt-a-la-långpass. (Som det s.k.a. vara alltså).

IMG_2872

Efter lite grusvägar och skogsvägar, hamnade vi på single-trail.
Det såg torrt och fint ut och enligt kartan skulle stigen gå hela vägen runt sjön. Eum… Vi återkommer till det. Det var hur som helst magiskt vackert första stäckan. Stigar som går utmed vattnet; det är ju liksom exakt så man vill att trail ska vara…!

IMG_2866

Det känns verkligen som att våren är här nu.
Det var lite svårt att klä sig idag. Varmt i solen och vindstilla inne i skogen. Men när man kom ut i lite mer öppen terräng blåste det rätt kallt. Det blev bara ett kortärmat linne under + en tunn vindjacka och det funkade faktiskt helt ok. Lite varmt ibland, men nästan lite för kylig emellanåt. Svårt, som sagt.

IMG_2867

Första halvan runt sjön gick bra.
När vi kom in på ett kallhygge var det svårt att hitta stigen, men det var relativt lättframkomligt längst nere vid vattnet, så det var bara att följa strandkanten. Efter ca en halv km blev det värre. Stora stenar/klippblock, stockar, stenar, stup, tät skog och jag vet inte vad. Jag blev mer och mer frustrerad…!

IMG_2868

När jag sedan såg spår av vildsvin…
Gaaah! Inte så mycket ”gaah”, som i RÄDD utan mer ”gaah” som i frustration! Det var tufft att ta sig fram. Ren och skär off trail, 100 % ”spenat”..!! Och så grisar på det?? Va?!  Jag kanske ska ordna ett eget lopp. Obstacle Trailrun – Free pigs! (Ta med en gris på köpet, eller se om du kan springa ifrån den)?

”- Om någon av dem vågar visa sig här just nu, när jag är så här irriterad, blir det mest synd om svinet!” tänkte jag.
Mina skor var sådär rena..! Jag tror t.o.m. att jag hade lera inuti skorna (?!) Men ja ja, ”Embrace the mud”, jag vet. Jag får väl skylla mig själv. 😉

IMG_2876

Jag hörde något som lät på håll och undrade vad det var.
Det visade sig vara ett… VATTENFALL…!! Det måste vara det enda j***a vattenfallet i hela Alingsås Kommun och det ”råkar” jag springa på. Såklart… Jag klättrade över/igenom till min egna, stora förvåning. Det var blöta, hala stenar och lite småbrant (och nej, det var ju inte i klass med niagara-fallen, men ändå)…
Mina (ej så mega-trailiga) Sense Mantra hade faktiskt hyfsat fäste ändå. Love trippade över så lätt, så lätt. Ofta önskar jag att jag hade fyra, lätta tassar…! 😛

IMG_2873

Väl på andra sidan blev stigen synlig igen. Äntligen!
Jag stannade till en kort stund. Försökte få ner pulsen. Hur kan sniiiiigeltempo höja pulsen så mycket?! Fast det är klart; ett gratis, jäkla obstacle-trail run kanske höjer pulsen på vem som helst? (Let´s hope).
Drack upp nästan allt vatten i min nya rygga (kommer med recension!) och stoppade i mig en bar. Det var någon mer som var ”lite” sugen på den…. Haha! 😀

IMG_2874

Totalt skramlade jag ihop dryga 16 km, men det kändes som typ 100…
Tur att det var vackert större delen av rundan. It makes it all worth it..! Alla pass kan inte vara ”underbara” eller ”fantastiska” heller, även om man ofta får den uppfattningen i bloggvärlden.

En parantes: Det kändes RIKTIGT märkligt att hitta den här blomman mitt i ekhagarna. Inget annat som var grönt liksom…?!
En parantes till: Jösses, vad trött jag var när jag kom hem. Tur att det är påskledigt..!  😛

IMG_2875

17 thoughts on “Obstacle Trailrun – Pigs for free!

  1. Ping: Mitt 2015 – Del 1 Första halvåret. | Rund är också en form – Trail & Träning

  2. Vilka fina spår det finns hos dig! Verkar som om ”din” skog är betydligt större än ”min” för det är ganska ofta du verkar testa nya stigar, eller har jag fel?

    Och det där med att välja bort gymmet pga fint väder, det där känner jag så väl igen. Varje år köper jag ett gymkort och tänker att ”det ska jag använda under den mörka tråkiga årstiden” men så bara råkar det bli jättefina dagar ändå och då väljer jag att vara ute ti gånger av tip. Så hade jag räknat ut vad varje gymbesök kostar mig i snitt hade det nog visat sig vara ett väldigt dyrt nöje :-S

  3. Verkligen perfekt dag för långpass, både med tanke på namnet och vädret. Härligt vackert du (ni) hade det! 🙂
    Härligt med lite påskvila nu också!

  4. Men åh, jag vill OCKSÅ ha gröna blad att springa i… här är det bara brungrått än så länge :p För övrigt: låter som ett toppenpass 🙂

  5. Av bilderna att döma måste det ha varit en fantastisk runda. Blir ljusgrön av avund då vi har det grått och trist (blir definitivt gym och inte löpning). Blomman är en tibast, men det visste du säkert.

  6. Exakt som du säger – alla pass är inte guld och gröna ängar, men istället bygger de en stabil grund! Och stabil på flera sätt behöver en trail:are vara 🙂 Vildsvin är jag dock glad att slippa, haha. Kram och happy påsk!

Kommentera

