Foton till bloggen – Mobil eller kamera?

Linnéa ställde en fråga i Värmlandsinlägget.

Vilka bilder!! Så fina! Vad har du för kamera?

För det första; jag blir alltid lika glad när ni uppskattar och kommenterar mina foton. Jag tar ju ofta bilder under mina njutningsrundor. Delvis för er skull! Även om det är lite för min skull också (så jag kan minnas rundor och naturupplevelser).
Mitt svar på frågan är:
Ingen. Jag har ingen kamera. Eller jo, förresten. Nu ljög jag. Jag/vi har två kameror. En systemkamera (Canon) och en relativt ny kompakt (Nikon, tror jag). Men av någon underlig anledning får jag aldrig med mig dessa ut på mina rundor…

Min Iphone är mitt tempel! (Ok, överdrift)! 😉
Jag tar alla kort med den. Sedan använder jag oftast Instagram när jag redigerar bilderna. Jag har provat ett par andra fotoappar, men har, trots det, alltid återvänt till ”Insta”.
Dessutom har jag ju även plånbok (swish) och Bank-ID där. Jag har eniro-appen där! (Min eviga räddare i nöden, när jag inte vet var jag befinner mig. Halvt vilse, därute i skogen, mitt i ”tasse-markerna”…)!  M.a.o. Jag har ju ALLTID med mig telefonen på mina rundor, vilket gör att det känns naturligt att även ta bilderna med den.

Och jodå. Jag inser ju att jag troligtvis skulle kunna ta ÄNNU bättre bilder med en riktigt kamera. Framför allt om jag skulle vilja framkalla dem och/eller förstora dem. (Eh… ”Hej, grynet”…) Det känns bara så klumpigt att ta/bära med en. Eller…? 😛

PS. Två läsvärda artiklar om fotografering med mobilen.

Foto: fotoakuten.se

14 thoughts on “Foton till bloggen – Mobil eller kamera?

  1. Mobilen är smidig! Kanske jag skulle ta med mig kompaktkameran i löparspåret om jag hade en löparrygga med mig att ha den i.

    När jag cyklar har jag alltid kompakten med mig. Den ligger i sidofacket på vätskeryggsäcken eller i sadelväskan 🙂

  2. Jag fotar alltid med min mobil, har en Lumia i motsats till alla andra som har iphone haha, och kan inte ens tänka tanken att ha med mej en k.a.m.e.r.a då jag är ute – eller okej, om jag var ute i enkom i syfte att ”ta bättre bilder”. Men faktum är att många mobiler idag har likvärdig kamera som en mindre/enkel kamera, so why bother? 🙂
    Och så tycker jag att känslan blir alltmer viktig, i denna retuscherade och toppkvalitativa fotovärld. Gillar OCKSÅ snygga bilder, men inte när det blir så sterilt och tillrättalagt att själen försvinner.

    Gillar dina bilder massor, mycket för att jag liksom känner igen mej i dem och de återspeglar allt det vackra som även jag går igång på ♥
    Kram!

  3. Du är ju verkligen mästare på fina naturbilder! Tycker inte att det alltid behöver vara systemkamera, det är ju känslan som räknas. Om jag tar kort under springturer så tar jag också kort med mobilen (redigerar i gimp sen) eller så får Daniel komma ut med storkameran och ta kort när jag sprungit klart (till grannarnas stora nöje..haha)

    • På Samsung är det inga problem att redigera utan publicering!
      När jag fick min jobb-iphone upptäckte jag det problemet du beskriver… *gaaah* Min lösning är antingen att direkt-skicka till min sambo (Haha! Det kanske underlättar med ett eget privat konto för att den man bor med inte ska få kramp på en…) 😉 Men numera publicerar jag och tar SNABBT bort det igen (från insta), om jag inte vill att det ska synas där.

  4. Det är en av de värsta frågorna jag vet, ”vad har du för kamera”, som om det är kameran som gör bilden?! Nej, tacka vet jag iPhonen! Fast jag saknar min kompakta systemkamera lite nu när jag sålt den…

      • Det klart att det blir bättre upplösning mm men då känns inte skillnaden mellan olika systemkameror lika viktig som skillnaden på systemkamera och mobilkamera. Samtidigt så går det få riktigt bra bilder med mobilkamera, det handlar om ljus mm

Kommentera

