Tunga basövningar och Yin yoga!

Älskade basövningar!
När jag har svårt att hitta motivation till styrkepass brukar jag landa i basövningar. Det känns på något sätt alltid ”rätt” att köra marklyft, knäböj, bänkpress och militärpress. Tungt, men relativt snabbt, effektivt och skön känsla efteråt!  Att jag dessutom persade i bänk var lite trevligt. 38 kg – BAAAM! Inte tungt för många, men har man kört flugvikt i den övningen tidigare så är det tungt. Jag tror nästan att jag hade fixat 40-42 kg igår, men jag suger lite på den karamellen och tar det en annan gång istället..! 🙂

Det lustiga med dessa tunga övningar är att det känns tungt precis när man gör dem, men man blir inte sådär galet slut som man blir när man kör högintensiva konditionspass. Lite känslan av att man ”inte har gjort så mycket”. Tänk vad man kan lura sig!!  Har härlig träningsvärk idag…!

Efter styrkpasset varvade jag ner med lite härlig yin yoga. Det behövde jag verkligen! Det var hysteriskt mycket på jobbet och då är det skönt att landa. Inte bara fysiskt (genom styrketräningen) utan även mentalt.

Foto yogavibes.com

Foto: yogavibes.com

En sak som slog mig tidigare i veckan;
När man vant sig vid Yin Yoga känns ”vanlig” yoga plötsligt väldigt…fel.  Jag körde ett Global Yoga-pass i helgen. Efter att bara ha kört Yin Yoga senaste månaderna tyckte jag faktiskt att det hela var aningens stressande. Det var svårt att hitta ro i positionerna. Kanske inte så konstigt att 10-30 sekunder känns ”snabbt” efter att ha vant mig vid att sitta i t.ex. fjärilen och sfinxen i 4 lååånga minuter…! 😛

Annonser

6 thoughts on “Tunga basövningar och Yin yoga!

  1. Tycker yinyogan är fantastiskt just för att det är så stillsamt – som en otroligt nödvändig motvikt till allt annat som ska gå på fem röda eller helst igår. Det är ju inte lätt, men det är värt varje tung suck och det hårda jobbet med att förlänga både tålamodet och bindväven 🙂
    Kram!

  2. Men shit, 4min!!? I början frågade jag mig ”vad är yinyoga” men där fick jag min förklaring. Låter väldigt tufft!…

    Och förresten, grattis till perset:D Jag kör med stången när jag bänkptessar, eller snarare gjorde. Nu vet jag knappt vad jag tar! Haha. 38kg däremot. WELL DONE!

  3. Jag har tänkt precis samma med yogan! När jag kört annat än yin så bara ”men hallå? LUGN. Måste ju hitta denna positionen föööörst!” haha 😀

  4. Jag vill också yoga! Har inte gjort det på två månader nu!!! Det hinns liksom inte med.. Eller prioriteras bort.. 😦 jag borde…!
    Och du! Det är bra att persa bara lite grann, då kan man göra det oftare och det är ju kul! 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s