Stege. Och sedan belöning!

När kroppen ömmade som värst i söndags/måndags… Oj, oj!
Då trodde jag att jag skulle behöva köra en veckas totalvila. Men redan på måndag kväll, när jag bar hinder och hö uppe i stallet, märkte jag att kroppen ”leades upp”! Igår kände jag nästan ingenting. Bara lite, lite grann i höger höft/säte.

Huvudet var springsugen och kroppen verkade hålla med.
Därför bestämde jag mig för att testa hur kroppen kändes och köra en (relativt) lugn stege.
5 min – 4 min – 3 min – 2 min – 90 sek – 60 sek – 30 sek. Började i lugnt tempo och ökade ca 10-15  sek/km för varje ”kortande” av sträcka. Alla repetitioner med 90 sekunder gåvila emellan.

Och för att förtydliga; Nu pratar vi absolut inte mina max-tempo på respektive sträcka! Utan som sagt, började lugnt på 5 minutaren. 30 sekundaren var lite flåsig men absolut inte fullt ös. Lite snäll mot kroppen, ville jag trots allt vara! Men skönt att få upp liiite tempo efter de där lååångsamma timmarna i lördags.

Det kändes oväntat bra och jag skrapade ihop 5,2 km! (Jag måste nog erkänna att jag trodde att det skulle kännas jättesegt). Fantastiskt att man återhämtar sig såpass snabbt…?! Tusen tack kroppen! Den fick en timmes Yin Yoga som extra tack, för att jag fick/kunde springa, så här nära inpå maran utan ”gnäll”. 🙂

vår

7 thoughts on “Stege. Och sedan belöning!

Kommentera

