Jag bryr mig inte om tider – Eller gör jag det?

Det är MaraMackan som tar upp ämnet i sin blogg.
Jag vet inte om det är meningen nedan som fick mig att fundera över ämnet:

Det jag inte får ihop är hur en del av dom som absolut inte bryr sig om tider eller fart ändå påfallande ofta måste påpeka att dom är sniglar i spåret.

Jag brukar ju kalla mig själv för snigel.
Inte på ett negativt sätt. Bara för att konstatera att jag är en långsam snigel. Det kan jag ju faktiskt vara, även om jag själv inte bryr mig om hur snabbt jag springer. Jag vet bara att jag inte… tja, springer snabbt, helt enkelt.
Just för att jag väljer att köra så mycket njutar-löpning så möjligt, betyder det ju inte att min upplevelse/uppfattning huruvida någon är snabb eller långsam försvinner.

Den andra saken jag inte förstår är varför man springer omkring med en mindre dator på armen och försöker klocka och mäta på sekunden eller metern när hur långt man har sprungit. Om man inte bryr sig om fart eller tider.

Ooops, jag är visst skyldig här också.
Men största anledningen till det är för att jag vill veta hur många km jag har sprungit. Vad gäller sträcka kan man mäta rundor på ett bra sätt i efterhand, på exempelvis jogg.se. När det gäller existerande vägar! När det kommer till terräng och stigar vet jag inte hur jag skulle kunna ta reda på sträckorna på annat sätt än med klocka eller app?snigel
Och nej, ska man hårddra det, kan det väl ligga en del i att det egentligen inte spelar någon roll om jag springer 800, 1000 km eller 1500 km på ett år. Lika lite som jag lägger någon vikt i om milen (på träning) går i 5,50-tempo eller 7,50-tempo.
Men i slutändan är det trots allt rätt kul med statistik och siffror. Att köra tuffa intervaller, med en klocka på armen och inse att jag springer snabbt (för att vara jag). Eller att kunna se att man ökat mängden jämfört med samma månad förra året.

Så… Bryr jag mig om tider?
Nej, till 99,5 %. Men sen finns det ju alltid stunder då jag tycker det hade varit roligt att kunna springa milen på 45 minuter. Eller springa en tusing i 3,10-tempo.
Om jag är villig att ändra min kost och börja träna betydligt mer och fokuserat, för att nå dit? Nope, inte alls.

Jag ”sniglar runt” i skogen med min gps-klocka ett tag till. Och säger att jag inte bryr mig.
För det gör jag inte. På riktigt. Vad jag gör istället…? Jag njuter. 🙂

10 thoughts on “Jag bryr mig inte om tider – Eller gör jag det?

  1. Ping: Fundering kring det där med tempo | itsallaboutmovement

  2. Jag erkänner: Jag bryr mig massor om tiden! Räknar sekunder. Ibland kan jag gå in för att ”idag ska jag springa precis så långsamt som jag vill”, men oftast har jag en tid att klara (för mig själv). Och jag blir stolt om jag gör det, besviken om inte. Häromdagen sprang jag i 5:21-tempo i snitt och blev så löjligt glad (och spyfärdig). Kan dock lägga till att jag inte brydde mig ett smack om tiden de första kanske 8 åren, då spelade bara distansen roll. Nu varvar jag kort och snabbt (ca 5:30-tempo) med långt och långsammare. That’s me.

  3. Spot on säger jag.
    Och man kan väl vara med i båda läger tänker jag? Ibland vill man pressa sig med klockan, ibland vill man bara kuta för att det är gött.

  4. Jaha där kände man sig träffad igen 😉
    Ja, jag påpekar ofta att jag är långsam, men det är nog lite grann som Kari skriver att jag inte vill att folk ska få för sig något annat ifall någon skulle vilja springa med mig. Så att de vet vad de får liksom.
    Och ja, jag springer inte gärna utan min Garmin, men det är för att jag tycker det är kul att hålla koll på antal sprungna kilometer, inte tiden.

  5. Fast det är klart att distansen är intressant även om man inte bryr sig om farten! Jag gillar att ha lite koll på min träning, inte minst för att förhindra skador och kunna bedöma hur långa distanser jag klarar på lopp.

    Sedan det där med att beskriva sig själv som en snigel (guilty as charged) har för min del att göra med flera saker. Dels tycker jag att det är en ganska viktigt signal att stå för att det är ok att springa långsamt, framför allt i dessa tider av träningshets då det till och med kan vara inspirerande för andra att veta att jag som faktiskt tränar jättemycket och springer (ibland) jättelångt inte springer snabbt. Att jag säger det visar på att jag springer för skoj skull och inte för prestation. Och dels så är det faktiskt så att de allra flesta springer snabbare än jag och då är det lika bra att meddela vilken fart jag tänker hålla inför gruppass eller eventuella kollegor och vänner som vill springa med mig.

  6. Intressant! Och nej, jag är inte heller intresserad. Egentligen. Men någonstans vill en veta resultat, se att något händer. Se att den där träningen ger något. Men egentligen, då spelar det ingen roll.

  7. Klurigt det där!! Själv bryr jag mig inte alls hur snabbt det går, för jag vet att det inte går fort!! Skulle jag öka min takt så vet jag att jag orkar inte hela vägen och det vill jag! Men jag är jätteglad över min nyinköpta klocka på armen för jag vill veta hur långt jag springer, trots det bara är runt 4-5 km :)) Kram Cia

Kommentera

