Del 6 – Fyra platser jag tycker om att vara på!

Det var ett tag sen jag började med den här listan…
Jag har tänkt fortsätta flera gånger, men när jag satt mig ner så har det bara låst sig i huvudet:”Vad ska jag skriva..?!?”
Äntligen släppte det och tur var väl det. Jag vill ju slutföra hela listan.

  1. I skogen.
    Alla som blev förvånade räcker upp en hand! Ok… Ingen? Typiskt… 😉
    Det känns nästan som något genetiskt inbyggt. Som att människan SKA vara ute i naturen. Det är där vi hör hemma. Sinnet blir stilla. Kroppen slappnar av och jag bara är. Och njuter av stunden!
  2. I stallet.
    Samma känsla här. Jag blir mentalt lugn när jag håller på med hästar. Doften av häst triggar många ungdomsminnen och gör mig harmonisk och glad.
    Jag vet inte hur många gånger jag satt i boxen hos min sköthäst och bara pratade. Troligen mest för mig själv, för han förstod inte orden, även om han säkerligen kunde läsa av hur jag mådde. Om jag var arg, rädd, ledsen eller glad.
  3. Vid vattnet.
    För att förtydliga; Detta gäller INTE en knökefull sandstrand fullt med barnfamiljer. Utan mer ett kort stopp vid en skogstjärn. Eller ha en picknick vid en sjö. Eller sitta på en brygga vid havet. Eller vara i en liten båt ute till sjöss/havs. Det är något med vatten. Vågorna. Ljudet. Stillheten.
  4. Soffan.
    Bara ta det lugnt. Se en bra serie eller film. ”The Notebook” ligger bra till. (Har ni hört det förut? Sorry…) 😉 Lite kex och mögelost eller choklad. Mmmm….!

 

platser

Det känns ändå som att den röda tråden här är stillhet.
Jag är ingen storstadsmänniska som längtar efter puls. Jag kan tycka det är roligt med en weekend då och då, men jag skulle nog aldrig kunna se mig flytta till en större stad.

De som nästan tog sig in på listan: Yogasalen, fjällen, Irland och Island. (De tre sista speglar mer vad jag TROR att jag skulle tycka om. Jag har inte varit där (än)).

Nästa del i utmaningen blir:
Del 7- Tre saker jag ser fram emot. 🙂

11 thoughts on “Del 6 – Fyra platser jag tycker om att vara på!

  1. Den där listan skriver jag under på men jag gillar storstäder också. Tycker om att få intrycken, se folket och ta del av utbudet.

  2. I am with you på alla punkter utom stallet, då jag är rädd för hästar 🙂 Kanske lägger till mitt barndomshem istället… Förresten, ääääälskar listor!

  3. Om du gillar stillhet skulle du älska fjällen. Där finns liksom ingenting, fast på ett underbart sätt. Jag mår aldrig så bra som jag gör i fjällen (det måste vara de svenska fjällen för hur vackra alperna än är så är de fulla av folk och hus och vägar och sånt) och är full av energi i flera veckor efter en veckas fjällvandring.

  4. Skriver under på tre av fyra. Stallet klarar jag mig utan 🙂 Sen tar jag nog hellre New York än soffan. Resultatet blir den perfekta mixen av storstad, skog, fjäll och vatten 🙂

  5. 1 och 3 skulle hamna på min lista också. Mn lilla trädgårdsdamm är ett mycket gott substitut för en sjö faktiskt. Annars platsar New York också. Och i mitt tysta sköna hus.

  6. Som vi har väntat 😜 Håller med om vatten. Det är något med lukten också.

    Är inte heller någon storstadsmänniska. Kommer aldrig bli.

Kommentera

