”Är det ok med bananer…?!”

Diskussionerna om tjejloppens vara eller icke vara har pågått från och till under en längre tid.
Frågorna om varför exempelvis Tjejvasan och Lidingös tjejlopp är kortare än de ”vanliga” loppen, som arrangeras.Varför man har ett tjejlopp som Vårruset, men inget herrlopp. Osv.

Det finns ett fåtal fördelar med tjejlopp tycker jag.
Men även en hel del nackdelar. Och när jag hittade den här tråden i facebook-gruppen ”Springande tjejer” blev jag förfärad. På riktigt! En tjej mailade och ifrågasatte goodiebagen (innehållande bl.a. tamponger, tvättmedelsduk och inkontinensskydd).

Men höj blicken vad gäller spons och se oss löpande tjejer/kvinnor som en köpstark, autonom, intelligent grupp. Mina främsta peppiga sysselsättningar är INTE:

  • Menstruera
  • Tvätta
  • Banta (Naturdiet)
  • Ha lite inkontinens

Tack för ordet.

Svaret hon fick från arrangören av Vårruset?

Är det ok med bananer och dricka då?

Vad säger man? 😮 En manlig arrangör som direkt gick in i försvarsställning. Shocking… Hade han skrivit en genomtänkt svar, där han helt ärligt erkände att de kanske hade tänkt lite fel. Bett om ursäkt och tackat för påpekandet…. Fine. Men det här?!

Undra om den här arrangören även köper dammsugare och tvättmaskiner till sina kvinnliga bekanta, eller ev. fru/sambo?
Sofia skrev också ett inlägg om detta.

Vad tycker ni? Tjejlopp eller inte?
Tamponger eller kompressionsstrumpor? Tvättdukar eller Compeed? Inkontinensskydd eller en löpartidning?

10 thoughts on “”Är det ok med bananer…?!”

  1. HELT galet! Jag är emot alla typer av könsspecifika lopp och det gör mig irriterad att tjejlopp överhuvudtaget existerar och alltid är kortare än ”ordinarie” lopp. Sedan är jag inget fan av ”goodiebags” heller. Alltså ingen lockas väl att springa ett lopp pga. goodiebagen (som vissa arrangörer ibland verkar tro?!)? Den är ju bara en påse skräpreklam. 😛 *Anna som ogillar konsumtion och onödiga produkter*

  2. Blir så fett förbannad och trött på de där dumma goodiebagsen. Förra året kollade jag mig runt på området under Vårruset och frågade min sambo om det var lika många utställare som visade upp produkter för att bli smalare (sallad, bantingsbars, osv) på de lopp där han hade startat. Det var det inte. Blir provocerad.

  3. Tjejlopp skulle jag kunna skriva en roman om. 😉 Goodiebag med tvättmedel är lite ok för tvättar gör ju de flesta. Men tamponger?Inkontinensskydd? Alla behöver /använder inte ens det. Vad gör an då? Jo slänger det. (Inte direkt något man ger bort..) Det kallar jag slöseri!

    Btw. Såg också ”Turist” bara för den fått så bra kritik. Tråkigaste på länge! Hu!!!!!

  4. Jag blev så jäkla trött när jag läste om goodie bagen idag. På riktigt – mens, städning, choklad. Kvinnor i ett nötskal? Som om killar skulle få toapapper, skruvar och bacon.
    Jag skulle så gärna göra en friendly takeover av deras varumärkesarbete överlag och gå mer åt Runners Love-Annies håll: Tjejmarathon – längre än marathon och med världens bästa goodie bag – att hjälpa andra som har det svårt.

  5. Amen gud vilken dum kommentar och tråkigt innehåll i goodiebagen!

    Tjejlopp har jag annars egentligen ingenting emot. Men jag tycker att det är en viss skillnad på rena tjejlopp typ Tjejnäcken som vi har här hemma, och när man gör en lättare tjejvariant av redan befintliga lopp typ Lidingö tjejlopp. Det senare alternativet signalerar ju tydligt att ”ni klarar ju inte av vårt vanliga lopp så vi kör en lättare variant så ni också får vara med och leka” medan rena tjejlopp inte har samma dimension av nedklassning.

  6. Spontant nej, det borde inte finnas särskilda tjejlopp, tjej-kvällar eller annat sånt, men anledningen är ju att allt annat är kill-*. Där har vi pudelns kärna, det är männens värld och männens villkor, de sätter reglerna. De ”bjuder” . Det är skillnad på könen, men långt ifrån så många så vi inte kan ha jättemycket tillsammans. Det mesta tillsammans, tror jag. På boxen där jag tränar har vi tagit bort epitetet dam-stång om de smalare stängerna, nu heter de smal stång. Båda könen kan ju föredra smal stång. Eller tjock.

Kommentera

