Långa intervaller – Hitta ett hårt bra tempo. 

När jag satte mig på spinningsadeln igår, var jag inte jättepeppad.
Kände mig rätt seg och trött i huvudet. Och som vanligt glömmer man hur bra träningen är för en precis JUST DÅ…! Märkligt. 😛

Plötsligt! På skärmen såg jag det…
Vi skulle köra tre lååånga block. Hjälp! 12,5 – 10 – 12 minuter visade det sig. Jag som mentalt fasar just långa tuffa intervaller. Plötsligt började jag tvivla på mig själv och fundera; hur hårt skulle jag våga gå ut. Man vill ju inte gå in i väggen efter första blocket, men inte heller mesa och känna att man kunde gett mer. Svår balansgång tycker jag!

Har ni några tips hur ni gör för att hitta rätt nivå?

Det gäller ju även längre intervaller och tempopass vid löpning nu, menar jag.
Jag tror jag kunde kört lite hårdare under första blocket, så jag fegade nog lite ändå…
Däremot valde jag betydligt tyngre motstånd på block två och tre. Under sista 3 minuterna i sista blocket körde vi dessutom ”running” (stå upp med rak rygg) i sprintertempo (!). Alltså fy f**, vad jobbigt! Mjölksyran fullkomligt sprutade ur låren!

Efteråt. Endorfinstinn, genomsvettig och väldigt väldigt nöjd. 🙂
Spinningen är min (konditions-) räddning just nu. Skönt att det funkar med cyklingen.

2 thoughts on “Långa intervaller – Hitta ett hårt bra tempo. 

  1. Som gammalspinningräv säger jag erfarenhet tror jag. Så var det för mig i alla fall. Till slut lär man sig känna hur mycket man orkar pusha i förhållande till längd på intervallen. Kan också konstatera att det där är färskvara för jag har inte kvar fingertoppskänslan idag. Men någon annan kanske har ett superbra tips. 🙂 Skönt att spinningen funkar!

Kommentera

