Övningar vi undviker i gymmet.

Jag har en hel del favoriter i gymmet.
Det har nog nämnts tidigare; bl.a. latsdrag, sittande rodd och axellyft för att nämna några. När jag tänker efter, vad har dess gemensamt? Jo, jag känner mig stark i dem, alternativt får grymt bra kontakt med rätt muskler. Jag är bra på dem helt enkelt.

Fanny skrev ett inlägg om hur hon alltid undvek knäböj.
Delvis pga att hon kände att hon inte hade kontroll. En dag bestämde hon sig därför för att börja om från början. Minska vikterna och få upp rörlighet och teknik.

Har du något pass eller en viss övning som du inte riktigt gillar, men ändå kämpar dig igenom?

fråga

Tankarna far fram och tillbaka, men till slut kom jag på;
Den övning jag undviker (mest) är nog utfall. Jag tycker att övningen i teorin är FANTASTISK! Den tränar både ben, core och balans. Och den går att variera oerhört mycket (Elin skrev om ett tips bara häromdagen).

Så varför undviker jag dem?

För att jag inte är särskilt bra på övningen. Och varför jag är jag inte bra då? För att jag försöker undvika den. Moment 22… 😛

Jag känner mig ostabil. Och… Tja, framför allt ostabil egentligen. Det känns som ett skäl så gott som något, då hela övningen kräver balans, fokus på att knäna inte faller inåt och bra core-påkoppling. Just det jag behöver!
Så skärpning, Malin! Nästa benpass SKA jag köra utfall. Med lägre vikt (eller helt utan) och fokus på teknik och knä åt samma håll som tårna.

Vilken övning är er ”not so much favorite”?

15 thoughts on “Övningar vi undviker i gymmet.

  1. Ping: Äpplepaj! | Rund är också en form – Trail & Träning

  2. Ping: Självuppfattning. | Rund är också en form!

  3. Ping: Inte starkare än den svagastes länken. | Rund är också en form!

  4. Den där jäkla core:en. Skittråkigt. Kan ju nämna att jag var nära att dö tråkighetsdöden när jag körde Mammamage-appen efter förlossningen, men jag fick lov att hota mig själv. Och muta, Med choklad. Hehe.

  5. Bänkpress kör jag aldrig i gymmet. Även om jag vet att det är en skitbra övning så vet jag att jag inte alls har rätt teknik, och jag inbillar mig att det ser så skrattretande ut när jag försöker att alla i gymmet skrattar och pekar. Vilket de naturligtvis inte gör, men försök övertyga skallen om det…

  6. Man får nästan inte säga det, men jag hatar marklyft. Tycker inte alls jag får till tekniken, trots att jag haft hjälp av både pt och andra duktiga och det känns bara fel och konstigt. Älskar dock att köra bröst med hantlar, low row i maskin med tyngder (alltså inte roddmaskinerna som finns för uppvärmning) och benpress!

  7. Ah, jag vill helst inte göra några armhävningar!!! Är alldeles för svag i armarna….även när jag gör dem på knä 🙂 Kram Cia

  8. Den övning jag älskar att hata är OH-lunges, dvs skivstång på 17,5 kg på raka armar över huvudet medan man går utfallsgång. Den får jag alltid göra efter ett knäböjspass och det svider i hela kroppen, men det är effektivt, banne mig. Jämfört med OH-lunges är burpees rena barnleken, vad tycker ni?

  9. Från att ha undvikit väääääldigt mycket får/tar jag nu chansen att testa ALLT, och det är hur ballt som helst. Fattar man teknik finns inga gränser, så se till att fråga någon när du är osäker på utförande och ta chansen att vidga vyerna. Halleluja!

  10. Bänkpress. Jag tycker det är sjukt läskigt att ha den där stången ”hängande” över sig. Brrr… Kör det bara ibland.

Kommentera

