8 km ren hetta! 

Sommaren är verkligen här.
Jösses, vad den är här…! Efter tisdagens skitkänsla (då jag skulle testa att värma upp med lite jogging på löpbandet och vaden/vristen klagade efter 50 meter) tänkte jag prova en rask promenad utomhus. Trots hettan kändes det inte särskilt lockande att vara inne på gymmet.

Började med att gå och efter ca 1 km testade jag att ”tassa” fram lite.
Det kändes framför allt stelt! Efter ett par hundra meter valde jag att gå igen. Så där höll jag på ett tag. Lite gång, lite jogg. Hela tiden nojig över att jag eventuellt utmanade ödet och körde för hårt…? Trots att det inte gjorde ont-ont.

Luften stod still och jag svettades konstant.
31 grader i skuggan..?! Tur i oturen att jag inte kunde/vågade springa hela tiden. Någonstans vid 4 km började jag få lätt huvudvärk.
NEJ! Hade ju dels tänkt köra jättelugnt och dessutom inte jättelångt. Därför hade jag medvetet valt att inte ha något vatten med mig. Jag hade nog dessutom fuskat lite med vätskeintaget även tidigare på dagen. Skit också..!

Springer man i skogen är fördelen; VATTEN.
Sjöar, bäckar, åar. Allt utom stillastående, geggiga pölar brukar funka bra. Rinnande (kallt) vatten är såklart att föredra. Men närmsta ”räddningshålet” blev en sjö. En relativt stor sådan, men vattnet var ljummet. Blä! Dock relativt klart och som sagt, inte en badsjö inne i stan, så det fick duga. Jag var TVUNGEN att få i mig vatten!

Allt eftersom km tickade på kändes vaden/vristen bättre.
De har dragit om den blåa milen här ”hemma” och jag har tidigare bara fått tummen ur att köra första delarna av den (i kombination med andra stigar i området). Den här gången höll jag ögonen öppna, för att se vart den ”vek av” in på andra halvan.

Så härliga stigar! Verkligen single track (nästan half singel track, haha!), mjukt fjädrande underlag och grönt blåbärsris ända in på stigen. Vackert för ett trailöga!

Den preliminära planen från start var att kanske jogga ca 10-15 % av tiden.
Men då det kändes bättre ju längre passet gick, desto längre blev joggsträckorna. Det slutade nog med att jag fick ihop nästan hälften av de totalt dryga 8 km, i joggtid. 4 km är bättre än 50 meter. Waaaay better! Bra jobbat vaden/vristen!

Nu blir det lite joggvila ett par dagar.
Och mer hetta…. Eventuellt årets första dopp, senare idag. Vem vet! 🙂

11 thoughts on “8 km ren hetta! 

  1. Åh herregud vad jag blev sugen på skogsstig nu! Snart är jag uppe i fjällen, i Särna och kan njuta av just de där mjukt fjädrande, barrfylla småstigarna. Tjoho! Kan hända att jag blir uppäten av en björn dock, men det kan det ju vara värt ändå 😀

  2. Aha, det är därför man ska springa trail, bara att vid behov sticka ner huvet i närmaste vätskeansamling och dricka 😉

  3. Värmeflämt var det ja! Vi hade så igår, idag not so much. Otroligt omväxlande väder. Fortfarande varit så himla vått i terrängen här, jag blir bara förbaskad när jag travar ut i skogen – embrace the mud, pfffff! 😛 Nåja, jag har iallafall hittat min kropp igen, efter både spring- och tränings”vilan” som varat en tid… har sjukt mycket träningsvärk av utfallssteg med skivstång igår, auch!
    Kram!

Kommentera

