Shopping – Till sommarens äventyr!

Den pirriga känslan i kroppen, när man ska göra något för första gången.
Visst är den härlig?! I Augusti ska jag, sambon och ett par vänner till oss ut och vandra. Gått och sprungit i skogen har jag ju gjort tidigare. Inget konstigt där. Men just upplevelsen med att bo utomhus en hel vecka. Eller ja, rättare sagt i tält. Äta frystorkat och annat ”lättlagat”. Hur jag ska packa? Vad jag ska packa? Orkar jag en fullpackad 65 liters ryggsäck i (nästan) en hel dag? Och var ska vi vandra? Det har varit tal om Sörmlandsleden. Men jag är rätt sugen på mer fjällmiljö. Den som lever får se.

Frågorna är många! Ni får gärna tipsa mig? 🙂

Efter mycket (!) provande valde jag till slut den här ryggan.
Att man är relativt kort och kurvig tjej känns inte som den bästa kombinationen, när det gäller formen på vandringsryggsäckar. Men just den här var anpassad /reglerbar för spannet 167-175 cm längd och hade utöver det, även alla ”vanliga” remmar: Höfter, sidorna och över bröstet. Den satt helt klart bäst, på mig. På dessa bilder är den ju tom, men ni kanske får en liten uppfattning i alla fall. 🙂

Utöver ryggsäcken skulle jag ha vandringskängor.
Jag måste ju säga; är man van vid löparskor i allmänhet och terrängskor i synnerhet så är vandringskängor som….eh… en skidpjäxa. Tung och relativt stel. Den första kängan jag testade var katastrof. Jag tittade på sambon och sa: ”Aldrig i livet att jag vandrar i såna här skor?! Jag tar ett par lätta terränglöparskor!”

Men jag gick med på att prova fler och till slut hittade jag den här, nedan. Satt som en smäck! Och var betyyydligt mjukare och skönare än den första kängan (”from hell”)…! Fast jag är fortfarande skeptisk. Tydligen ska såna här kängor skydda fötterna ytterligare och hindra en från att vricka fötterna och sådär. Hm… Jag får återkomma vad jag tycker i ärendet, helt enkelt.

Ett merinoullställ blev det också. Plus ett superklipp från Helly Hansen. Tidigare 2500 kr och nu var den på rea för 899 kr!! Var…bara…eh…tvungen(?!)…att…köpa…den…!!! 😀

1. Helly Hansen Valhall 2L Jacket
2. Meindl Lappland Lady Hunter.

hh

22 thoughts on “Shopping – Till sommarens äventyr!

  1. Kul med vandring! Sörmlandsleden är fin, vi övernattade i Hälleforsnäs på en ö, där fanns det utedass t.o.m. Om ni inte blir helt avskräckta efter er tur ska ni googla Fjällräven classic det är en ”arrangerad ” fjällvandring som känns trygg om man inte har fjällvana något för nästa år i så fall för det är nog fullbokat i år. Lycka till med er tur!

  2. Åhh, satsa på fjällen! Gärna högfjäll där det blåser lite, då slipper ni myggen och får fantastisk utsikt.

    Tips:
    – Två par strumpor i kängorna för att minska skav, byt strumpor varje dag och tvätta fötterna ofta.
    – Använd vandringsstavar, grymt skönt när man går med ryggsäck och underlättar vid eventuella vad!
    – Gå hellre kort än långt. Det går alltid att ta en extratur utan packning om ni kommer fram tidigt.
    – Njut! 🙂 Lyssna på regnet mot tältduken, ta en paus mitt på dagen i fjälljungen och drick iskallt vatten från bäckarna!

  3. Åh vad roligt! Jag är också rejält tveksam till de där klumpiga kängorna.. Vi ska också vandra efter vår fjällmara, men förhoppningsvis slipper jag tält (mitt hat nr 1 här i livet) och vi kommer nog inte gå jättelångt per dag, och bara 2-3 dagar. Känner på mig att jag kommer vara gällig, haha 😀

  4. Jag har tältvandrat en hel del. Kängor slutade jag med för sisådär sex år sedan, när jag tältvandrade själv i en vecka med en 50l ryggsäck. För, för min del, så mår ben, fötter och rygg bättre av bra terränglöparskor, eller ännu tunnare. Kängor känns, precis som du säger, som skidpjäxor, vilket gör att iaf jag tappar kontakten med underlaget och trampar snett lättare. Dessutom är de tunga, så fötter och ben måste lyfta mer. Men vill du ha kängor så är Meindl ett väldigt bra val!

  5. Fördelen med att bo i tält är ju att man inte behöver bestämma sig i förväg. Inga hotell-rum att boka och så. Men jag måste säga att det är stor skillnad på Sörmlandsleden och fjällen. Jag skulle välja fjällen – kanske för att jag uppväxt vid och med (mina föräldrar gillade att vandra) en del av Sörmlandsleden och nu bor nära en annan. Det känns liksom mindre spännande. Trots att det är vackra skogar och så.

  6. Vilket härligt äventyr! Jag vill vara en sån där cool outdoor-person som bor i tält, men tröttnar för fort. Är alldeles för bekväm 🙂 Ni kommer att få det fantastiskt!

  7. Åh, det låter jättekul. Kängorna ska vara stela för att skona fötter och vrister när du bär. Kan rekommendera Trangiakök med gasol. Mycket lättare att laga mat på än med brännare med T-röd. Packa några extra T-shirtar, strumpor och prylar mot skavsår. Compeed är bra, men kan bli mosigt i kängorna efter en hel dag. Känner du av skav på hälsenan kan faktiskt ett kraftigt plåster på metervara fungera bättre att skydda huden med.
    Tänk på att den tyngsta delen av packningen ska vara vid dina skuldror.

    Ehm, det är väl lika bra att säga det. Jag är gammal scout och i sommar ska vi ta sonen med på hans första vildmarksäventyr genom att bygga en timmerflotte och flotta en dag längs Klarälven. Hoppas på bra väder 🙂

  8. Åh va kul att vandra. Jag rekommenderar stark kungsleden. Så otroligt vackert!
    Vi packade mat i olika påsar så vi hade en hel dags ranson i en påse. Då har man lätt överblick hur mycket man behöver och man kan lägga dagens påse längst upp i ryggan så att man kommer åt det lätt ☺

  9. Så kul!! Kan knappt vänta tills ni beger er iväg så jag får hänga med på ett hörn via bloggen och instagram 😀
    Jag håller med dej om vandringskängor, känns helt galet att man ska trava omkring betongklumpar… antar man blivit lite skadad av softa skor utan dämpning… Är själv på jakt efter ett par, inte sådär jätteaktivt, men jag prövar när jag stöter på några och har tänkt att jag slår till när jag hittat De Skorna till 111%.
    Kram och lycka till med alla förberedelser!

  10. Det låter ju superkul!! Vandring har jag tänkt på ett tag…men jag gillar inte tält 😦 Ni kommer att få det fantastiskt tror jag 🙂

  11. Nämen nuuuu blev jag avis. Fan vad kul! Ni kommer ha det alldeles underbart! Blogga, blogga, blogga sedan, okej? Det är precis något sådant jag planerar till nästa år. Super!

      • Fråga på bara så svarar jag, ”tältperson” som jag är! Vad gäller att bärande så brukar rekommendationen vara att tjejer bär 20% av kroppsvikten och killar 30%. Själv går jag inte en meter utan Leukoplast men annars kan man både ha och mista de flesta prylarna.

  12. Härligt att få planera inför vandring. Att hitta rätt utrustning är toppen, det kan betyda mycket under veckan. Själv valde jag en mindre ryggsäck, vill inte ha med mig för mycket.

Kommentera

