TomTom – Hur tänkte ni här??

Femtio nyanser av rosa på löparkläder och skor till tjejer.
Lika många nyanser av blått (och här slänger de kanske in lite grönt och svart) till män. Hur kan vi inte ha kommit längre? Och jodå, jag inser att det finns tjejer som tycker att rosa är snyggt (och killar som älskar blått). Men om vi försöker se ”the bigger picture”.

Hur skortillverkare förutsätter att tjejer vill ha rosa och killar blått.
Hur tidningsförlag förutsätter att tjejer vill läsa om hur de snabbt blir smala, medans killar drömmer om att köra de grisigaste och tuffaste intervaller inför milen.

Precis på samma sätt verkar TomTom förutsätta att tjejer bryr sig om hur mycket fett de förbränner. Medans killar självklart (…) har som mål att bli galet snabba.
*suckar djupt*
tomtom

21 thoughts on “TomTom – Hur tänkte ni här??

  1. Det handlar tyvärr inte om att förutsätta, utan om vad som säljer. De flesta vill gå ner i vikt, inte ha träning som livsstil. Men vi kanske är på väg åt rätt håll? Hoppas det!

      • Du har helt rätt. Det är det man kan göra som enskild individ.
        Ett av problemen är att man inte alltid KAN välja något annat, aktivt.
        T.ex. om man hittat den perfekta löparskon, som sitter perfekt på foten. Men den finns bara i rosa. Ska man då aktivt välja en annan sko/modell, i en annan färg, även om den inte sitter lika bra…?

  2. Men hur tänkte reklammakarna???
    PS, jag är tjej och gillar blått, så jag blir glad när jag hittar blå träningskläder. Rosa har jag aldrig riktigt tyckt om att ha på mig. Brrrr!

  3. På samma tema så retar jag mig jättemycket på att tjejerna alltid ser ut som riktigt dåliga löpare. Hon på den här bilden är ett exempel på det, vad gör hennes högra hand upp vid vänster axel? Det är likadant på Garmin Connect – tjejen är vald för att hon är snygg och killen för att han springerbra!

  4. Så irriterande reklam!!!! Ja vi tjejer springer ju baaaaara för att bränNa kalorier och fett såklart! Inte för att vi tycker det är roligt att vara starka och snabba.,

  5. Alltså va?? 😱 Rosa och blått i all ära (Nike har för övrigt mycjet snyggt i blått för kvinnor just nu, men knappast i rosa för män…), men den där annonsen tog ju helt klart priset!

Kommentera

