Planering – Min första fjällvandring!

Ni är flera som frågat vart vi ska fjällvandra.
Efter lite diskussioner med vännerna blev det Grövelsjön. Toppar på ca 1000-1300 meters höjd, men det kommer nog att kännas tillräckligt i benen ändå, gissar jag. Och tanken är att vi ska vandra lite både på svenska och på norska sidan. Hundpass till Love är på G. 🙂

Förutom det här tråkiga käng-traskandet, börjar jag bli nervös.
Tiden går så galet snabbt. Vi har inte ens införskaffat allting vi ska ha med oss?! Det börjar bli bråttom! Och trots massa bra tips från vänner och bekanta, känner jag mig som en ”oskuld”. På riktigt! (Tur att våra vänner har lite mer erfarenhet).

grövelsjön
Foto: Kiljano.com

.
Hade jag fått köra dagsturer i löparrygga och terrängdojor, i lugnt tempo, för att sedan kunna ta  mig tillbaka till en fjällstation/stuga hade jag varit lite mer i min komfortzon. Nu ska vi förvisso ”bara” (…) gå, men utrustningen är ny för mig.
Att bära 20 kg packning är helt nytt för mig. (Hur kommer det att kännas?) Och att vi ska bo i tält hela veckan; hur kommer jag fixa det? Kommer jag känna mig utvilad? Tidigare har jag sovit i vindskydd. En natt…

Jag är waaaaayyyy out of my comfortzon, men samtidigt ska det bli jäkligt spännande och se hur jag agerar och reagerar på olika saker. Både mentalt och fysiskt. Den som lever får se… Och den som hänger här, kommer få läsa. 😉

grövelsjön2

På tal om äventyr och utmaningar.
Läs Annelies intressanta funderingar kring dessa två begrepp.
.

13 thoughts on “Planering – Min första fjällvandring!

  1. Ping: Mitt 2015 – Del 2 – Andra halvåret | Rund är också en form – Trail & Träning

  2. Kul det låter! Men du, tänk på att man faktiskt inte behöver allt det där som många säger. När jag vandrat ensam har jag haft ca 14kg (trots att jag burit allt själv). Och ofta kan man ju låna grejer, annars kan ju första gången bli rätt dyr! Har man bara en bra sovsäck, bra skor och ordentligt regnställ (och första hjälpen och sånt såklart), så behöver man ofta inte alla ”fjällgrejer” i övrigt. Löpartights är t ex jätteskönt att gå i, och löparjackor väldigt bra vindskydd.

  3. Om vädret är vått och om du skall vandra på steniga ställen kommer du nog att vara nöjd med dina vandringskängor. De ger fint stöd. Och försök minimera packningen (inget onödigt med) för 20 kg är rätt mycket, speciellt om man inte är van. Det kommer att gå fint. Trist är det inte då allt är en enda stor naturupplevelse.

  4. Kommer bli toppen! Grövelsjön har vi vandrat vid flera gånger. Böljande fjällnatur, inte de där riktigt höga ”topparna”. Ganska lätt vandring, vilket jag bara tycker är en fördel, det är tillräckligt jobbigt med all utrustning ändå. På norska sidan är naturen betydligt ”vildare” och det är kul att få prova båda på samma resa. Ni kommer få det härligt, räkna med att det ger mersmak!

  5. Låter ju sjukt spännande men jag förstår din känsla inför kängorna. 🙂 jag får panik av för mycket sko, speciellt på sommaren. 😉

  6. Kommer säkert att gå hur bra som helst! Utvilad blir man oftast av fjälluften så det behöver du inte oroa dig för utan njut bara av allt du får se och uppleva.
    Ha en fin tur!

  7. Fattar känslan. Ska utsätta mig för den i morgon. men du, det kan ju bara gå åt fanders och vara aptrist. 😉 Vi dör ju (förhoppningsvis) i alla fall inte. 😉 KRAM

Kommentera

