Lathet, glömska eller bara dumhet?

När man har som ondast tänker man:
”Det är ju självklart att jag ska köra rehab-övningarna varje dag. Jag vill ju inget annat än att kunna springa igen. 😦 *gråter en skvätt* Sedan kommer jag köra dem i förebyggande syfte också. Såklart! Jag vill ju absolut inte hamna här igen…!”

Någonstans på vägen händer något.
Man märker att man kan springa korta, lugna pass igen. Långsamma pass. Kroppen ömmar lite, men det funkar. Löpendorfinerna strömmar genom kroppen igen! Den bästa känslan!

Men vips så kör man bara rehab-övningarna varannan, var tredje dag. Så småningom, en gång i veckan. Om man kommer ihåg. För där och då har hjärnan snöat in fullständigt och vill BARA springa. Vad är det som händer egentligen…? Hur kan man glömma så fort? Eller vara så korkad?!

Igår var jag på gymmet. Tog mig i kragen!
Körde övningar för att (fortsätta) stärka upp mina höfter och mina vader. Samt en del rygg och ben på det. Avslutade med att foamrolla mina vader. Alltså, det gör så ont! 😮
Nu har jag masserat och varit snäll mot min högervad ett tag. Så det gör MER ont i vänster vad. Rullandet av den var mer än nödvändig. Tanken är ju att hitta balans och vara lika stark och rörlig på båda sidorna!

Har ni några tips på hur man fortsätter med sina rehab/prehab-övningar?

Annonser

10 thoughts on “Lathet, glömska eller bara dumhet?

  1. Haha! Jag är PRECIS som du och sitter nu och förbannar mig själv för att jag tappar mina rehabövningar. Men jag tror att det är bra att göra som Kari ovan, att om man reggar sin rehab, även om den bara tar sju minuter, så känns det mer ”på riktigt”.

    Mitt problem är också att om jag väl har sprungit, då vill jag vila kroppen från rehab-övningarna, så jag måste ta dem en annan dag. Å andra sidan har jag (kanske) förstått att min kropp måste träna annat och då MÅSTE jag rehabträna ihop med övriga övningar. Men det ÄR svårt. Är löpskorna väl på, så riskerar man att bara löpa.

  2. Har inga bra tips förutom att ”gör det bara för bövelen!!!” 😉 jag brukar göra mycket av min rehab framför TVn, vet att det låter ostigt, men det mesta blir jag inte svettig av och jag kan lika gärna ligga på golvet och göra övningar som att sitta i soffan och göra inget.

  3. Jag kör några rehabövningar efter varje styrkepass jag kör, minst tre gånger i veckan. Stretchövningarna kör jag även efter varje joggingpass. Blir inte varje dag, men i alla fall fem.
    Kram

  4. Jag är skitnoga med mina prehab-övningar. Helt enkelt för att jag är skiträdd för att få ont/bli skad. :-O Det är ingen garanti men då beror det åtminstone inte på min lathet/mitt slarv. 🙂 Man får planera in precis som med all träning helt enkelt. 🙂 KRAM

  5. Skönt att veta att jag inte är ensam om problemet. Jag tänker varje gång jag är skadad att nu ska jag minsann foamrolla varje dag. Men sen blir det bara mindre och mindre tills jag är skadad igen och tänker samma sak på nytt…

  6. Jag tänker att om du börjar varje löppass med 1-2 rehabövningar och tar det i små steg istället för att masa dig iväg på en stor grej nån gång i veckan så blir det enklare? Jag har min axelrehab som jag faktiskt glömmer för ofta när jag stretchar så who am I liksom men ändå 😉

  7. Jag reggar all rehab på Funbeat, då är det lättare att ha koll och det känns mer som riktig träning. Sen är det viktigt för mig att definiera exakt vad jag ska göra, hur länge och hur ofta. Dvs, jag bestämmer att jag ska rehabba en halvtimme, göra exakt det här programmet i tre månader. Blir det vagt och på obestämd tid orkar jag bara några dagar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s