Fjällvandring Grövelsjön – Del 1

På riktigt! Jag vet inte vad jag ska börja…?!
Så många upplevelser och nya intryck att det bara snurrar i huvudet.
VARNING! Långt inlägg (trots att jag delar upp det i två delar). 🙂 Såg förresten att Emmi hade lagt ut ett toppenbra inlägg: ”Tips inför fjällvandring”!

Dag 1:
Färdigpackad och förberedd (nåja, så mycket jag kunde bli) begav vi oss ut. Uppför. Och lite mer uppför… Att gå uppför backar kan vara nog så jobbigt, utan 15 kg packning. Men det kändes oväntat bra ändå, måste jag säga. Med en massa nya intryck glömde man nästan av att det var tungt. Redan halvvägs upp passerade vi gränsen och kom in i norge. Snö i augusti känns jättemärkligt. Vi var ju inte såå högt upp. (Eller?)

IMG_5507

Ett par timmar senare tänkte vi stanna och ta första varma koppen.
Passerade första snön och tyckte det skulle vara lite mysigt att fika där i kanten. Men i samma sekund började det regna, så vi bestämde oss för att fortsätta lite till i hopp om att regnet skulle avta.

IMG_5508

Det gjorde det inte…
Det fortsatte att regna och när vi kom ut på andra sidan, började det dessutom blåsa. Vi behövde få i oss energi, så det var bara att sätta sig på det minst blåsiga stället. På med ett extra lager för att hålla sig varm. Jag började fundera över vad tusan jag hade gett mig in på…?!
Lite varm dryck här var inte alls dumt! Men hackade nästan tänder ett tag och funderade allvarligt på om jag hade tagit med mig för lite kläder. Tänk om det skulle vara sånt här väder i 6 dagar – Regn och ca +5 grader?!

IMG_5540

Efter stoppet kom vi fram till en bäck.
Eller ja, enligt kartan såg det ut som en mindre bäck. I verkligheten; en ca 6-7 meter bred fors… Inte en spång/bro så långt ögat nådde! (Här kom första svordomarna – som blev lite av en röd tråd under vandringen. Haha!) Efter mycket traskande upp och ner längs den, för att hitta ett bättre ställe att passera, insåg vi; Upp med brallor, strumpor och skor. På med sandaler. Och ut i det strida, ISKALLA (!) vattnet! Tusan, vad ont det gjorde i fötterna?!

Väl på andra sidan såg jag att mina fötter och vader var illröda och blodådrorna som gick ner i foten var enorma (!) och jätteblå/lila. Snacka om effektiv blodförsörjning. Då vet jag ju att den funkar i alla fall. Efter lite muttrande och smått panik från min sida (hala stenar och jag är ingen bra kombo) fick jag höra: Vadning hör till fjällivet. Jahopp… 😛

IMG_5542

Väl över på andra sidan möttes vi av en myr.
Bra träning (om inte annat)…! Men här började energin tryta (igen) och jag frös och muttrade nog mest och önskade att vi snart var framme vid planerad tältplats. Lagom till vi kom fram sprack det upp en hel del och livet kändes genast lite lättare. Däremot tog det en stund innan jag tinade upp. Sov med underställ, dubbla sockar OCH fleecetröja den natten, trots en sovsäck med komforttemperatur +2 grader.
Första dagens sträcka – Ca 14 km.

IMG_5487

Lika kall som jag var när jag somnade;
Lika varm och svettig var jag när vi vaknade! Solen lyste rakt på tältet och graderna steg rätt fort. En magisk morgon! Först frukost. Efter det packade vi ihop tälten och sedan bar det av mot första toppen – Forborgen. Väl uppe (återigen mycket uppför = Svettigt!) hade man fantastisk utsikt! Ändå var Forborgen inte en särskilt hög topp. (Dryga 1000 möh om jag inte minns fel).

IMG_5510

Särskilt inte när vi hade Elgåhogna i ståtligt majestät snett framför oss.
Vi hade tidigare haft funderingar på att ta en topptur upp på ”henne” (visst låter det som en hon?) men planerna ändrades och fokus låg på en topp, längre fram på vandringen. Efter ytterligare lite mat uppe på Forborgen gav vi oss av igen. Nedför den här gången. Men oj, vilka steniga leder?! (Det syns visst inte särskilt mycket  på fotona).

IMG_5512
Med nästan klarblå himmel, såg man hur långt som helst!
Hade lätt kunna tillbringa ett bra tag där, på toppen. Det gick liksom inte att insupa vyerna, så mycket som man VILLE göra. Fotona ger det inte heller rättvisa! Det var nästan obegripligt vackert och det hade varit löjligt enkelt att bara stå och stirra i timmar…! 🙂

IMG_5511

När vi hade kommit ner en höjdmeter eller två (…) möttes vi av riktigt häftig natur!
Det var som att vandra runt i en liten, japanskt trädgård, med små bonsai-träd överallt (vilket det såklart inte var – utan låga, knotiga, krokiga fjällbjörkar).
Här stannade vi till en kort stund och jag tejpade lite småömmande delar av mina fötter. Framför allt undersida stortår klagade lite (Inga blåsor, tack och lov). Här stötte vi även på de första (irriterande) myggen, som vi uppenbarligen blivit förskonade ifrån pga första dagens regn och blåst.

IMG_5513

När vi kom ytterligare lite längre ner i dalen var det mygg överallt. Fy f**….?!!
Det är ju inte så att jag inte vet att det finns mygg i fjällen, men allvarligt talat… *ryser* Vi var tyvärr tvungna att stanna och få i oss lite mat ändå. När det kommer till energiintaget finns liksom inget alternativ. Mitt i djävulsdalen, satt vi igång trangia-köket. Vi hade roll-on ”myggan” i väskan, som vi tog fram och det hjälpte litegrann. Vännerna hade ”mygghattar”. Japp. rutinerade, var det. 😉

IMG_5514

Även här i dalen var det mycket sten!
Vi vandrade genom tallskog. Något jag tycker är magiskt vackert här hemma! Men där och då ville jag bara ifrån myggen. Min mage krånglade lite från och till. Bubblade och hade sig. Förmodligen ovan vid torkmat? Fick springa in i skogen och sedan traskade vi vidare. Fort, fort och på ren vilja!
Torkmaten var, för övrigt, oväntat god. Eller också smakar allt lite extra bra på fjället, när man är tokhungrig? Chili con carnen blev favoriten!

Passerade ännu mer blötmark vid ca 16 km.
Jag var trött och ville bara bort från de där jäkla myggen (japp, återkommande tema. Sorry)! 😉 Mycket att nog mentalt här. Jag tänkte att:
Nu orkar jag verkligen inte gå mer!” Men kroppen klarar ju betydligt mer än man tror! Så även nu. De sista 2 km uppför (såklart) gick på rent pannben. Var redigt trött när vi kom fram vid andra dagens tältplats. I nederkant på toppen Stor-stuku. Magisk utsikt! (Här med). Och såå värt de extra km. (Och… helt myggfritt! *yeay*)

IMG_5494

Och lite fjälllyx!
Även om man är ganska noga med antalet gram i ryggsäcken, hade en av kompisarna packat ner ett par öl. Jag är inget större öl-fan normalt sett, men när man sitter i solnedgången på fjället och har gått i dryga 6 timmar. Ååååh, såååå gott!! 🙂

IMG_5541

All in all; Dag två bjöd på det mesta.
Den avslutades i alla fall med den mest underbara solnedgång! Vilket gjorde att både de där jävla myggen och sista, tunga ”extra” km uppför berget var sååå värt det!
Andra dagens sträcka – Dryga 18 km.

IMG_5490

Dag 3:
Som vanligt började den med frukost.
Och hela veckan innebar det havregrynsgröt med maaassa russin! (Havregrynsgröt utan varken ägg i, eller något sött på, går inte. Smakar ju bara trä…?) I slutet började jag t.o.m. tycka att det var gott. Vem vet; mjölkfri (!) havregrynsgröt kanske är nästa hälsodiet? (Remember where you heard it first). 😉

Efter det bar det av på den första ”riktiga” toppturen.
Dvs upp för ett fjälltopp, utan packning. Alla var rätt slitna efter måndagens sträcka. Att det logiska då är att:
Hör ni. Vi kör en lugn dag (?!). Dvs 800 höjdmeter på ca 3 km”.  Eum…? Hur tänkte vi? 😀

IMG_5536

Det var rätt tungt fysiskt. Mjölksyra i benen!
Trots det var det mentalt lätt. Hur det nog går ihop? Kanske delvis pga att jag slapp packningen? Eller att pannbenet satte in och jag bara matade på…? Go känsla, hur som helst! Med en bit kvar till toppen stannade vi och intog lite käk. Lite synd på sätt och vis (även om energin var behövlig!) Men hade vi fortsatt direkt hade nog solen fortfarande lyst när vi nådde toppen.

IMG_5516

Istället möttes vi har storm – Jäklar vad det blåste??!
Förvisso varken regn eller snö (tack och lov)! På fotot ser jag helt förstörd ut… Dels blåste det, så jag nästan trodde att jag skulle blåsa ner! Plus att jag minuten innan kortet togs, hade ett fullständigt bryt. Min höjdskräck höll sig i schack hela vägen upp. Förmodligen för att jag inte tänkte, utan bara fokuserade på att traska upp, upp, upp. Men väl på toppen hann jag börja tänka. Och oavsett vilket håll jag vände mig åt, såg jag bara branta stup/ kanter… (Vad hände med den lite flackare sidan som vi kom upp på?! Den fanns i alla fall inte där och då).

Satte mig ner och vågade först inte ställa mig upp igen. Sedan ställde jag mig upp och höll krampaktigt i sambon! För att strax efter tänka:
”Vad f-n håller jag på med?! Skärp dig! Toppen är typ 50 meter bred!!” Släppte sambon och gick fram liiiite närmare kanten, bara för att utmana mig själv lite grann. Och det gick faktiskt rätt bra. Ner kom jag också – utan att dö. 🙂

Sträcka tredje dagen (topptur) – Ca 7,5 km.

IMG_5517

16 thoughts on “Fjällvandring Grövelsjön – Del 1

  1. Ping: 4 tankar efter vandringen i Jotunheimen!  | Rund är också en form - Trail & Träning

  2. jag hittade hit via better bloggers länklista! otroligt vackert! jag är allt annat än en friluftsmänniska och just därför blir jag inspirerad av inlägg som dessa! gott nytt år!

  3. Ping: Mitt 2015 – Del 2 – Andra halvåret | Rund är också en form – Trail & Träning

  4. Otroligt vackert! Wow! Miljön är helt klart förlåtande – annars skulle man ju inte utsätta sig för några få plusgrader och istidsblåst 🙂 Så intressant att få läsa om dina reaktioner som förstagångsfjällvandrare!
    Jag vill verkligen, verkligen göra något liknande!
    Kram!

  5. Kul att läsa! Vi har också vandrat i de där trakterna några gånger så jag kände riktigt igen mig när jag läste. Som att få uppleva vandringen igen! Jätteroligt att du delar med dig!

  6. Grymma bilder och riktigt bra upplevelseberättelse. Härligt med blandning av alldeles underbart och sen inte fullt lika underbart! Fjälletlivets kontraster 🙂

  7. Åhh, härliga bilder och härlig berättelse! 🙂 Mygghatt & mjölkpulver som blandas till vatten är bra grejer. Vad är riktigt läskigt, man får bara göra det så säkert man kan. Ser fram emot del 2!

Kommentera

