Intervaller och den viktiga vilan!

Efter allt traskande under fjällvandringen och söndagens (förvisso korta) löprunda, har min (tidigare) onda vad börjat protestera. Igen.
Inte så mycket som första gången, men jag måste väl ändå erkänna att jag förstår den. Det blev ganska många km under förra veckan. Inte just löpning, men det betyder inte heller att vaden har fått vila.

Jag förstår den och jag backar!
Därför blev det spinningintervaller igår. Inte alls samma belastning på den överansträngda muskeln. Tuff konditionsträning, men ändå en ”snällare” variant av det. Liknande upplägg som för tre veckor sen. I alla fall vad gällde antalet minuter. Däremot körde vi nu 3-3-2-2-1-1 minut. Med lika lång aktiv vila som intervallen innan.

Tre minutarna och första 2 minutaren kändes riktigt bra.
Någonting händer vid andra två minutaren… Hela kroppen kändes tung. Jag försökte trots det, ge det sista jag hade under en minutarna. En minut är ju jättekort. Eller…? Illamående på slutet! Uja!

Så återigen, kroppen protesterar. Jag lyssnar.
Minst två vilodagar blir det nu! Och bra/god mat. Igår kväll blev det grekisk yoghurt, hallon, blåbär, ett par skedar kvarg, kokos. Och sedan goji-chocalate från Superfruit på toppen. Mums!!

6 thoughts on “Intervaller och den viktiga vilan!

  1. Så klok du är som lyssnar på din kropp och anpassar träning och vila därefter! Känner igen mig mycket i ditt tänk och inser att jag nog har blivit mycket klokare och snällare mot mig själv med åren.
    Ha en fin fredag! Kram

  2. Det är typiskt att man måste hålla på och vila efter tävlingar och äventyr när man är som mest motiverad! Men bra gjort att du får
    tar en paus nu!

Kommentera

