Springa maraton med mens – Äckligt / Naturligt?

Har ni uppmärksammat kvinnan som sprang ett maraton?
Under sin mens. Utan mensskydd? Jag såg artikeln av en slump, men tyckte hon var både modig och cool! Samtidigt; Att lite blod kan få så många människor att reagera så mycket? Lever vi inte på 2010-talet…?

Såg ett par dagar senare att länken hade lagts upp i Lonesome Runners-gruppen på facebook.
Länken fick ganska snabbt kommentarer. Kvinnor som tyckte (som jag) att hon var modig. Fantastisk, som vågade stå för sin kvinnlighet. För att visa att mens inte är något konstigt. Att det inte är ”orent”, utan helt naturligt!
Samtidigt blev jag faktiskt förvånad och besviken över flera av de  manliga kommentarerna. Alltför många skrev saker såsom:

  • Jag tycker att det är lite ofräscht, på exakt samma sätt jag hade tyckt att det hade varit ofräscht om en kille hade sprungit Gbg-varvet med näsblod hela tiden.
  • Tycker det är osmakligt gjort och inget som kommer leda till ngn förändring alls.
  • Äckligt som faan! På vilket sätt kommer detta hjälpa kvinnor som inte har tillgång till hygienartiklar? Vore kul att höra henne utveckla detta…
  • Mens är naturligt men det är avföring med men inte skiter man offentligt eller ? Hade ni som tycker att hon gjorde det bra tyckt det samma om hon sprungit full i avföring för att av dramatisera bajs?

Ja, för bajsa ner sig under ett lopp har ingen man (eller kvinna) gjort tidigare. Någonsin… Eh…?
Men framför allt; Att över huvudtaget jämföra det med menstruation?! Behöver man gå på toa kan man i de allra flesta hålla sig. Blöder man, så blöder man. Inte så att man kan öva upp att kunna ”hålla sig” genom knipövningar. Och färskt blod luktar ingenting. Färskt bajs är ju inte det mysigaste ”avfallet” från kroppen direkt.

Och så kom ämnet blodsmitta upp.
Blodsmittor är ändå för många på dödligt allvar och många idrottssituationet förbjuder eller avråder t.ex. öppna sår på plan. Om nån t.ex. är en barfotalöpare med skavsår som springer efter vill hen kanske inte kliva i det..!

Här skrattade jag en smula.
”Kliver i det?” Det är väl inte direkt ett blodbad vi pratar om här! Under en menstruation blöder en kvinna ca 20-80 ml. Inte liter. Inte ens centiliter! Milliliter. Och det under flera dagar, alltså.

Eller som Kiran Gandhi själv beskriver det:

I ran with blood dripping down my legs for sisters who don’t have access to tampons and sisters who, despite cramping and pain, hide it away and pretend like it doesn’t exist. I ran to say, it does exist, and we overcome it every day.

mens

Såg att även Jeanna hade skrivit om ämnet: Mens & Hormoner häromdagen!
Klart att vi ska vara stolta över vår kvinnlighet!
Inte hålla på att smussla med tamponger och tycka att det är pinsamt.

11 thoughts on “Springa maraton med mens – Äckligt / Naturligt?

  1. Hahahaha om den där killen (antar jag) som skrev att man inte vill kliva i en blodpöl pga risk för blodsmitta kan man dra två slutsatser.
    1. Han har sett för många splatterfilmer.
    2. Han har förmodligen aldrig träffat en kvinna i hela sitt liv.

  2. Ja, mens är naturligt och självklart inget att skämmas för eller smussla med. Men ändå, varför låta det flöda fritt? Jag förstår att hon har ett mycket gott syfte, och utifrån det måste man ju bara älska henne. Men tyvärr tror jag syftet och meningen med hennes manifestation helt försvinner på detta sätt. Det som syns är bara blod och det är svårt att se budskapet med det. Vilket såklart är synd eftersom hennes budskap är så viktigt och angeläget!

  3. Men Oj så intressant. Inte hört talas om detta.
    Frågan är ju varför man ens tycker att det är just ”intressant”. Det Örby NATURLIGT. Eller borde vara. Ett sjukt bra statement tycker jag!!!

  4. Mussla med tamponger och tycka att det är pinsamt?
    Jag har mina tamponger fullt synliga i badrummet och när jag har mens ligger de precis bredvid toalettstolen. Jag gnäller högt och ljudligt när jag har mens för att jag hatar det. Ont, jobbigt och faktiskt äckligt. Men pinsamt? Nej, det är inte pinsamt. Bara jobbigt.
    Fast om jag ska vara ärlig så var det tre år sedan jag hade mina tamponger framme, det var då jag insåg att jag faktiskt inte behöver lida 11 gånger om året (tack gode gud hade jag långt mellan mensen i alla fall) för nåt jag kan fixa, så nu har jag p-ring som jag bara byter var tredje vecka, aldrig pausat en enda gång för en veckas mens. Naturligt? Nej, men jag är sjuhelsikes mycket lyckligare kvinna sen det beslutet. Det enda jag ångrar är att jag inte tog beslutet tidigare.
    Jag vet inte hur mycket Kiran Gandhis beslut påverkar, men jag hoppas att den gör det i de länder där mens faktiskt fortfarande anses vara onaturligt och ska döljas. För vi har väl kommit längre än så i det här landet?
    Mens är naturligt, men jävulens påfund, i alla fall för oss som fått hela kitet med mensvärk, riklig mens och hormonell huvudvärk.

  5. Jag tycker det är MYCKET stort gjort av henne. Och stora saker måste göras om det ska bli något genomslag. Så är det bara. En kan ju liksom inte hänga en tampong i örat och tro att det ska få effekt…

  6. Det här har helt gått mig förbi. Inget konstigt med att ha mens men att springa utan mensskydd måste ha känts obehagligt. Menskopp hade jag valt tusen gånger före att låta blodet rinna fritt, vilken panikkänsla. Men modig, ja …

Kommentera

