Löpning i sommarsverige!

Det är ju synd att säga att semesterlunket håller i sig.
Knappt så man hinner blogga…! Tränat har jag däremot gjort ändå. Den här veckan innebär begränsningar, pga familje- och arbetsrelaterade planer. Vilket i sin tur har gjort att jag (hör och häpna) har behövt planera in vilka dagar jag har kunnat /kommer kunna träna! Jag känner mig helt vilsen. Haha! 😉

Därför tänkte jag köra igång träningsveckan redan på måndagen.
Jag har aldrig tränat samtidigt som äldsta sonen rider, men vädret är ju (fortfarande) strålande, så jag tänkte: ”Why not”!

På med shorts, linne och dojor och iväg, så fort han hade kommit upp på hästryggen. Dryga timmen till godo.
Men så länge ska jag ju inte springa med min småömma vad”, tänkte jag.

Det är ju en sisådär 15-20 år sedan jag red uteritt i krokarna.
Att springa fram längs gamla ridvägar triggar ju helt klart en hel del minnen! Sommar, doften av häst, en mjuk man mellan fingrarna och vinden i ansiktet i en galopp…

Det kändes lite märkligt, men ändå nostalgiskt att uppleva samma vägar/stigar, fast till fots. Och tips! Att uppskatta tiden på ta en viss runda är hopplöst. Att rida den och att springa den är INTE samma sak… (Men döööh)! 😀 När jag hade kommit nästan halvvägs tänkte jag:
”Oj, det här gick ju fort..?! Vad bra. Bara drygt halva vägen kvar.” Tittade ner på klockan och insåg att jag hade varit ute i en halvtimme. VA?!

Här gällde att pinna på lite grann.
Det var inte helt lätt i värmen. Och med vaden, vågar jag inte trycka på för mycket. Ibland känns det, för att i nästa sekund inte kännas alls. Jättemärkligt… Passerade den här skylten och blev full i skratt! Lätt att jag hade kunnat tänka mig att sätta upp en sån här hemma. 😀

Totalt blev det dryga 8,5 km.
Rundan var visst längre än vad jag trodde. Men runt kom jag. Och de red fortfarande när jag kom tillbaka, trots att jag kom ca 10 minuter ”för sent”. Tur!

Och jag fick frågan om jag ville ”jogga ner” en av hästarna. Såklart jag ville. 🙂 Upp i sadeln och travade honom i rätt form ett par varv och sedan skrittade vi av. Vart jag har ont idag och pga av vad? Mest säte och core. Pga de där ynka varven i trav… *skratt*
Och så får man ofta höra (av människor som inte vet vad de pratar om) att hästen gör allt jobb…!

8 thoughts on “Löpning i sommarsverige!

  1. Ping: Mitt 2015 – Del 2 – Andra halvåret | Rund är också en form – Trail & Träning

  2. Men shit! Helt idylliska löpvägar!! 🙂
    Jag brukar själv följa några häststigar när jag springer här hemma och det brukar vara Tuuungt underlag!

    Hoppas vaden känns bra så här efteråt:)
    Kram/Lisa

Kommentera

