Trail-magi!

Det finns, helt klart, fördelar med sensommar!
Att slippa 30 grader på dagarna och 25 på nätterna, så att man inte kan sova alls! För just nu är det sköna 23-25 grader på dagarna och betydligt svalare (kanske ett tiotal grader) på nätterna. Perfekt att kunna öppna ett par fönster och känna hur svalkan letar sig in i husets alla vrår! *supernöjd*

Man får uppleva härliga ”golden hours”.
Något man mitt i högsommaren oftast missar. Om man inte springer väldigt sent, vill säga. Nu glöder skogen, när man är ute på löparrundor vid 20-tiden. Fullständigt magiskt!

Och sommaren känns, trots allt, lite extra lång.
Allt är försenat. Tomaterna på verandan är fortfarande gröna. Ljungen har börjat blomma först nu och pryder stigarna på ett fantastiskt sätt. Har vi tur väntar en skön höst runt hörnet, vilket förkortar den mörka vintern lite grann. *hoppas*



Det enda som känns lite som smolk i bägaren just nu är min vad.

Inte så att den gör ont jämt, eller hindrar mig från att göra saker. (Most of the time). Jag är dock lite nojig när jag springer. Första km går ofta i ca 8,40-tempo för jag vågar inte ens värma upp i långsamma 7,30-tempo (!) Vaden är småöm och stel.

När jag väl värmt upp den, känns den nästan inte av alls.
Det kan ”ila till” i en viss vinkel. Om jag t.ex. vrider huvudet åt sidan för att titta på något, vilket gör att tyngdpunkten ändras. Eller om jag trampar där det är lite för mycket knöligt på en teknisk stig. Så länge det är grus/gräsväg eller mjuk stig, som är någorlunda lättsprungen, går det bra.

Vad lingon det finns nu…?!
Helt ofattbart mycket. ”Som vanligt” hade jag inte med mig något att plocka i. Nu tror jag bären blir som bäst om en vecka eller två. Det blir till att återvända helt enkelt. Hemmagjorda rårörda lingon är ju så gott! Till allt! Även att äta ”bara”, som det är!

Ungefär 6,5 km skrapades ihop.
Det var int långt och gick inte särskilt snabbt. Men fantastisk vackra km var det i alla fall! 🙂 Jag hade mer än gärna sprungit lite till, men jag tänkte att det är klokt att inte utmana ödet just nu. Lite löpning är helt klart bättre, än inget alls.

3 thoughts on “Trail-magi!

Kommentera

