Långpass! 

Hur långt är ett långpass?
Svaret är: Det beror på hur mycket du springer. Dessutom beror det på hur mycket du springer just nu. För vissa kan ett långpass vara 6 km. För andra 36 km. Och för vissa… eller förresten, ultralöpare är ett kapitel för sig. 😉
Själv har jag legat relativt lågt vad gäller löpning senaste tiden och framför allt senaste veckan. Inte så att det gör jätteont i vaden, men för att den ska få återhämta sig ordentligt har jag fokuserat på alternativ träning.

Love var helt tossig innan vi kom iväg!
Gick runt, runt, runt och pep, från första sekunden hon såg att jag började ta på mig träningskläder.
”Du är så långsam, Matte!!! Kom igen nu, så vi kommer ut i skogen någon gång!” 😀

Jag tassade iväg. Segstartad (som alltid).
Någonstans runt 3 km kändes kroppen uppvärmd och relativt fräsch. Mellan 3 och 7 km hade jag en oväntat bra känsla! Med tanke på att jag inte sprungit varken mycket, långt eller snabbt borde inte känslan av ”lätthet” infinna sig. Men jag klagade inte… 😉

 
Kanske att jag ”went with the flow” lite för mycket (?)
För vid ca 7 km kändes det inte alls lätt längre. Tunga ben och trögandat! Gick i ett par uppförsbackar för att försöka få ner pulsen lite.

Sedan kan jag nog inte klaga allt för mycket på kroppen. Med tanke på senaste tidens löpmängd är det inte så konstigt att den ”dog en smula”. Långpassen har ju lyst med sin frånvaro, av förklarliga skäl.

Efter senaste dagarnas skyfall, fick de nya skorna bekänna färg.
I alla fall delvis. Det är inte jättemycket lera i skogarna nu heller, men lite ”embrace the mud” fick det bli och Salomon-skorna verkar fungera bra. Några fler pass behövs för att uttala mig, men de känns generellt bra.

Det blev nästan 11 km och för mig, just nu, är det ett långpass.
Det märks att kroppen fick jobba mer än den är van vid. Jag är rejält trött idag, trots 9 timmars sömn. Dessutom ska vi på 35-årsfest senare idag. Hur ska jag hålla mig vaken? Haha!

Vad har ni gjort? Har du haft en bra lördag? 🙂

8 thoughts on “Långpass! 

  1. Ping: 10 dagar kvar – Och vad gör dom?! | Rund är också en form!

  2. Jag tänker ofta på långpass, som i att vara ute länge. Sekundärt hur lång sträckan är, bara jag gnetat på i terrängen typ ett par timmar inkl. fotopauser, drickpauser och knyta skosnörenpauser 🙂

  3. Ja så är det verklligen. Det som var ett kort pass förra säsongen kan mycket väl vara ett långpass denna säsongen. Problemet är bara att ställa om hjärnan så att den fattar att man kanske inte kan dra iväg på en tvåmilare bara för att ”det brukar ju gå” när man numera snittar på 4 kilometersrundor…

  4. Ja långpassdefinitionen är inte helt enkel. Och den varierar över tid. Sen finns det kortlångpass och långlångpass. Och bara långpass. I alla fall i min värld. I morgon blir det långpass!

Kommentera

