14 saker som jag ska förstå.

runners world lade de upp en lista.
(Ni vet jag och listor…! Hehe!)  14 punkter som bara löpare förstår. Jag tyckte det var lite spännande och se hur många punkter jag kände igen mig i, därför har jag skrivit mina egna svar på varje punkt nedan. Inte för att det, på något sätt, definierar om jag skulle vara löpare eller inte. Men ni förstår nog hur jag tänker, eller hur?

Är lite nyfiken på om ni känner igen er?
Kommentera gärna, eller gör ett inlägg på er egen blogg, så jag kan läsa. 🙂

springa-vinter

1. Din väderapp får mer uppmärksamhet än din partner
Uppdatera… Uppdatera igen. För hur ska du annars veta när du kan klämma in löpturen mellan åskregnsskurarna?
– Svar: Ok, just åska är väl inte önskvärt löparväder. Men i övrigt, inte såå noga. Sol, regn eller snö kvittar. (Fast gärna duggregn). 🙂

2. Du har speciella löparunderbyxor — och de är inte direkt plaggen du någonsin skulle vilja bli sedd i.
– Svar: Nope. Har ett par gånger kollar på trosor i merinoull, men i min värld funkar bomullstrosor. Kanske att det hade varit intressant om man ska ge sig iväg på längre lopp.

3. Du har definitivt ställt in andra planer för att ta en löptur. Happy hour kan vänta. Din löptur kan inte det.
– Svar: Alltså, vad innebär planer…? Haha! 😉 Men jo, någonting har säkert rykt från den vardagliga kalendern, i utbyte mot löpning. Däremot skulle jag ju aldrig avboka en ”dejt” med en vän t.ex!

4. Du vet alldeles för mycket om olika löparbesvär. Smärtande IT-band? Snälla. Det kan du behandla i sömnen.
– Svar: Ja. Det är märkligt hur man på något sätt lär sig att leva med smärta. Alltså, nu menar jag inte allvarliga skador. Utan mer att man som löpare nästan alltid ömmar någonstans. Är det inte löparknä, är det hopparknä. Eller öm i en hälsena. Eller känningar i en höft. Eller i en j**la helvetes-vad… Tur att man lyckas springa så mycket, som man gör trots allt. 😛

5. Du klämmer in rörlighetsträningen i din vardagsrutin. Raka benen är ett perfekt tilfälle att sträcka ut stela hamstrings, för att inte tala om de djupa utfallen när du plockar upp saker från golvet.
– Svar: Haha! Alltså…. Nej. Eller jo. Eller nä. Inte så att jag tänker hamstringstretch när jag i duschen står framåtlutad för att raka benen. 😀 Däremot tar jag gärna mikropauser på jobbet t.ex. Sträcker ut nacke och sätter axlar/skulderblad på plats. Försöker köra korta yoga-stunder.

6. Du använder din t-shirt som handduk/torkmopp. Det är praktiskt taget den enda anledningen till varför du har den på dig under heta sommardagar.
– Svar: Det har nog hänt att jag använt (en redan svettig) t-shirt till att torka upp vatten eller liknande. Däremot springer jag aldrig utan tröja/linne.  Kanske lite tråkigt, när jag tänker efter, men där med självkänsla får nog bli ett eget inlägg.

7. Du har målat nagellack på huden (där din tånagel brukade vara). Vad skulle du annars göra varje gång de ramlar av?
– Svar: Antingen har jag tåliga fötter/naglar, eller också springer jag inte tillräckligt mycket/långt? Första och enda gången jag har haft ont i en storstå-nagel var efter mitt första Risveden-lopp. Då ömmade den rejält och varade. Men som sagt, efter det: Aldrig…

8. Du vet alltid exakt hur långt du just har sprungit. GPS-klockan. Bästa. Uppfinningen. Någonsin.
– Svar: Eh… Njae.  Visst, jag har oftast med mig telefonen och mäter rundan, eller GPS-klockan på tävling. Men jag känner inte alls ett behov av att konstans kolla på tider eller sträcka. Däremot kan jag, när jag närmar mig slutdestinationen, smygtitta på klockan. För jag kan INTE (!!) stanna på ojämn siffra. Förstår mig inte på människor som stannar på exempelvis 7,47 km  och 54,26 minuter. My God, WHY….??? 😮 😉

9. Du hänger upp dina kläder på tork efter rundan… Utan att tvätta dem först. De håller åtminstone tre pass innan tvättmaskinen får ta över.
–  Svar: Om jag springer ute i skogen, utan sällskap, så ja. Det händer ganska ofta. Däremot om jag befinner mig på gymmet, vill jag gärna ha fräscha träningskläder.

10. Du använder sport-behån som handväska. Helt perfekt! Telefon, pengar, kontokort, hörlurar – de har alla fått åka med där.
– Svar: Haha! INTE pengar!! Hur funkar det? Sedlar –> blöta! Mynt…?? 😀 Hur som helst. Gymkortet har åkt ner i sport-bh rätt många gånger i brist på ficka i tightsen. Så funkar gymkort, skulle jag ju kunna ha kontokortet där också (fast har faktiskt aldrig haft just det).

11. Du har kissat (och uträttat andra behov…) bakom oräkneliga träd utmed din långpassrunda. Nöden har ingen lag, och allt det där.
– Svar:  Menar ni allvar? Bara kissat…..?! Ingen annan som upplevt löparmage ute i skogen nån gång? Det händer dock sällan, tack och lov!  Ok, too much information. I get it. 😉

12. Svettigt löparhår bekommer dig inte. Det är bara att hårföna torrt och du är redo för kontoret. Du gillar att referera till den som din speciella löparfrisyr.
– Svar: Eh… Nej?! 😮

13. Du packar alltid för mycket när du reser. Och vi snackar inte jeans, skjortor, festtoppar och välskräddade skor – mellan tights, löparskor, sport-behåar, strumpor och en extra funktionströja (ingen chans att du missar morgonrundan bara för att det är kallt!) finns det möjligtvis några kvadratcentimeter kvar till andra saker.
– Svar: Haha! Oh yes. Är vi borta över helgen, har jag mer träningskläder än vanliga kläder. Hur logiken går ihop, vet jag inte. Don´t ask. 😉

14. Du känner dig bortkommen under vilodagar. Livet är helt enkelt inte detsamma utan din dagliga svettfest.
– Svar: Ja, jag kan känna mig oerhört rastlöst under mina vilodagar! Jag försöker att tänka att vila är BRA, men det är inte alltid kropp och knopp håller med. Jag vill ju inte få ångest de dagar jag inte tränar, men det tar tid och tålamod innan man lyckas övertala sig själv där. Jag har i alla fall blivit bättre. 🙂

7 tankar om “14 saker som jag ska förstå.

  1. Pingback: 14 punkter som bara löpare förstår | trailflirt

  2. Hahaa 🙂 Det här var kul läsning. I början av listan var det punkter som inte stämmer på mig, men från sju framåt så stämmer de flesta. Och det där med ojämn siffra stämmer på mig också, varför stanna på 9,89 när man kan springa jämnt 10 liksom?

  3. Kände mig ganska bortkommen i den där listan, kanske 3-4 som jag stämde in på?! Kul läsning hursomhelst. Men vadå, tvättar du alltså håret efter varje träningspass?!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s