Funktionellt! 

Det finns många fördelar med att bo på landet.
Personligen älskar jag tystnaden, stillheten och naturen. Perfekt att kunna ge sig ut och springa i skogen, bara genom att kliva utanför ytterdörren! 🙂

Det finns dock tillfällen när det inte känns lika roligt.
Då man önskar att man bara kunde ringa en hyresvärd eller till kommunens VA-kontor och be dem kommer och lösa saker. Så som t.ex. avlopp. När man inser att det ”plaskar” ut över kanten på trekammarbrunnen, när barnen hoppar på det…

Det känns som ett helt företag att fixa det. Suckade många gånger ska erkännas. Men till slut så… Nu, ett år senare, är allting äntlingen klart. Kontakten med miljökontoret, skaffa ”rätt” avlopp och sedan få tag i grävare.

Nu är det bara fakturan som ska ”dimpa  ner”.
Mindre kul, men ändå oerhört skönt att ha ett fungerande avlopp igen! Nu var inte tanken att vi skulle prata bajs här. Sorry. 😉
Jag ville bara säga; Att jämna ut/ kratta en före detta gräsmatta på ca 1000 m2 är tokjobbigt! Jäklar, vad jag svettades! Värre än värsta gympasset. Efter mig (och krattan) gick sambon och slängde ut gräsfrön. Det behövde ju göras. Och var säkert jobbigt det också…. Eum…? 😛

3 thoughts on “Funktionellt! 

  1. Bo på landet är en dröm som sliter i många stadsbor. Och är man inte ens en stadsbo utan en förortsbo … Då kan drömmarna skena iväg kan jag lova!

  2. Haha, jag kommer ihåg precis hur det var när vi fick jordvärme till ”vårt” hus. Uteplatsen var delvis uppgrävd, i gräsmattan slingrade det sig något som närmast kan beskrivas som mans/kvinnodjupa ”skyttegravar”. Ute på gärdet tog slangläggaren tack och lov vid. Hade inte stått ut med 300 meter slang i trädgården 😨. Vi handskyfflade ner första jorden på slangen, så att inte stenar skulle skava. Sen var ju maken ”tvungen” 😉 att köra en liten grävmaskin för att fylla igen gräsmattan.
    Jordvärmen var jobbigare att installera än markbädden, förutom den gången då pumpen i en mellanbrunn gick sönder. Jag är stenimpad av maken som utan att blinka (men suckade) drog på sig varselkläder och hoppade ner i brunnen. Jag hade inte fixat det!
    Skönt att ni har fått ordning på ert avlopp 😊

Kommentera

