En blick i backspegeln – Risveden Terräng!

Ofta har man som löpare ”det där” loppet.
Det loppet som man föredrar. Som man älskar att springa! Där man känner sig ”hemma” och vet precis vad som väntar. Vet precis hur man ska hushålla med krafterna, för om X km kommer den där backen. Det loppet, för mig, är Risveden Terräng.

Det var det första terrängloppet jag sprang.
Eller ja, sprang var att ta i… Det första terrängloppet jag tog mig igenom.
Under mitt första år som löpare sprang jag två 5 km lopp. Sedan testade jag att springa i skogen och blev förälskad. Men hur den förälskelsen fick mig att tycka att nästan 18 km terräng var en bra idé…?!  Det vet jag ärligt talat inte. Förälskelse har ju en tendens att få en att göra ogenomtänkta saker. 😛

Efter första Risveden-loppet mådde jag sådär.
Inte så konstigt, såhär i efterhand. Spydde flera gånger efter målgång, fick migrän och sedan sov jag från 19-tiden på kvällen till 10-tiden dagen efter. En lärdom, även det. Ni som inte läst den tidigare; Här kan ni hitta race-rapporten.

risveden2013-3
Året efter, 2013, var jag åtminstone MER förberedd.
Hade varit förkyld, men hade i alla fall fått till lite mer långpass under vår och sommar. Mådde även här rejält illa efter målgång och spydde en gång när jag hade kommit hem. (Tyvärr mår jag lätt illa/spyr om jag tar ut mig, både på tävling och träning). Men över lag mådde jag betydligt bättre! Här kan ni läsa om den upplevelsen.

Lite nervös blir jag ju när jag själv läser dem;
”Varför glömmer man hur jobbigt någonting egentligen är?! Det ligger nog något i det jag skrev sist; att man förtränger minnen i ren självbevarelsedrift…”
Eh… Jaha. Jo, jag har nog förträngt det. Haha! 🙂 För jag minns verkligen inte den jobbiga känslan. Även om jag kommer ihåg att jag mådde illa och var trött…

Här sitter jag, 2015. Förkyld, sen 3 dagar tillbaka och hoppas att det ska ha släppt HELT innan nästa lördag. Definitivt inte bästa uppladdningen, men vill ju gärna springa loppet, oavsett uppladdning. Bara njuta av naturen och av att jag KAN springa.

Ses vi kanske där, till och med…? 🙂

9 thoughts on “En blick i backspegeln – Risveden Terräng!

  1. Krya på dig från förkylningen och lycka till med loppet.
    Härligt sak det där med minnet. Ibland är det skönt att kunna förtränga för att kunna uppleva igen eller slippa komma ihåg tråkiga saker 😊

    • Jag ska låta det vara osagt, då jag faktiskt inte har koll på personerna bakom loppet.
      Däremot vet jag att det är Sjöviks Sportklubb som är arrangör för Risveden Terräng. Det kan hända att det är någon jogg:are med där, för de två föreningarna/bolagen ligger inte så långt ifrån varandra. 🙂

Kommentera

