Hur reagerar du?

Under Yin Yoga-pass brukar instruktören prata.
Inte helt passet igenom naturligtvis, men hon lägger in små kloka ord och meningar med luuugn, sövande röst. I onsdag pratade hon om hur man, genom sin mentala reaktion, kan lära känna sig själv.
I yin yogan ligger ju fokus på att man under många minuter håller en position. Vissa är bekväma, rentav sköna. Andra…inte lika sköna (Kan det ha att göra med att man är betydligt stelare just där)… 😛  Tanken är ju att positionerna ska vara som mest 80 % av ens max. Inte mer! Men även när man håller detta kommer det små signaler efter en minut eller två.

Hur reagerar du mentalt när impulserna kommer?
När kroppen säger åt dig att ta dig ut positionen. Eller ändra något, för att den där stramande känslan bara växer, med antalet sekunder!
Det finns fyra känslor – Två ”yin” och två ”yang”, som dyker ofta upp:

    • Flykt (Yang)
      Man vill ta sig därifrån. Rent fysiskt, eller att man drömmer sig bort.
    • Förändring (Yang)
      Man försöker förändra situationen.
    • Ge upp (Yin)
      Man kan bli apatisk. Orkar inte bry sig. Tycker synd om sig själv.
    • Acceptera (Yin)
      Behålla lugnet och acceptera det som händer.må

Hon menade att den känslan som väcks i dig, ofta är den strategin man har, när man stöter på utmaningar i livet i övrigt. Stämmer det på dig (tror du)…? 🙂
Själv är jag nog lite av varje, beroende på var jag befinner mig i livet, när ”utmaningen/motgången” dyker upp. Men måste jag välja en av dessa, blir det nog ”flykt”. Tänker mycket. Drömmer mycket.

Foto: consciousnet.org
8 thoughts on “Hur reagerar du?

  1. Intressant, jag fick till och med tänka till några minuter. Flykt är ingen känsla. Förändring är ingen känsla. Ge upp är ingen känsla. Acceptera, dvs. acceptans, är en känsla. Övriga känslor är förväntan, förvåning, glädje, avsmak, sorg, rädsla och ilska. Och för att knyta an till Ultralöpning som är en utmaning utöver det vanliga, med distansen som stressvariabel och en mycket mer fullständig utmattning jämfört med vanlig löpning, så känner jag inte igen mig i flykt (ingen känsla), inte i förändring (ingen känsla), inte i ge upp (ingen känsla), och inte heller i acceptera. Ej heller i förvåning, avsmak, sorg, rädsla eller ilska. Dock i bakgrunden en förväntan om en viss prestation och framförallt en glädje i det man gör 😉

  2. Oj vad intressant! Har aldrig hört om det där förut (är ju inte så jätteinne i yoga-världen men borde nog bli) men det känns spontant som att det kan stämma. Jag växlar nog väldigt mycket mellan de olika, beroende på vad mitt grundtillstånd är. Otrygg och olycklig = definitivt flykt eller ge upp, glad, tillfreds och trygg i mig själv= förändra eller acceptera, beroende på energinivån!

  3. Jag har gått från Flykt till Ge upp till Förändring till Acceptera. Yang, Yin, Yang, Yin. En rätt så bra balanserad väg måste jag säga. 🙂 Jag tror dock att jag traskar runt längs samma väg i mina funderingar innan jag hamnar i Acceptera till slut, och jag tror att allt måste behandlas och passeras på olika plan/olika sätt för att det ska hamna rätt i slutet. Jag tror på symboler i livet och att allt händer av en anledning. Utmaningar utvecklar på olika sätt. Flum flum, men tydligt för mig. 🙂

  4. Det här är nästan lite scary för jag har märkt flera gånger att vi tänker på samma sak samma dag. Jag skulle skrivit om just detta i dag fast kanske lite mer om de emotionella känslorna organ/kroppsdelar kan motsvara.
    Men visst är det häftigt! Jag är mer och mer förändring och acceptera. 🙂 Kram

Kommentera

