En kropp i obalans.

Senaste veckan har jag känt mig väldigt seg.
Det är svårt att sätta fingret på vad det är exakt. Bara en känsla av att jag är allmänt sliten. Att lungorna gör liite extra ont när jag springer. Att höfter och knän känns lite trötta. Att huvudet är ofokuserat. Och nu för ett par dagar sen, en tunghet som har övergått till nästan 2 hela dygn med lätt huvudvärk.
Som inte släpper! Fruktansvärt irriterande (och lite läskigt). Samtidigt inser jag ändå, på något plan, att min kropp försöker säga mig något. Tagga ner. Vila! Det är något i den annars så viktiga balansen, som inte stämmer.

Jag försöker hitta förklaringar.
Jag tycker att jag sover relativt bra, även om jag kanske vaknat någon enstaka gång per natt. Lägger mig tidigt gör jag året runt. Jag är verkligen ingen nattuggla. Jag försöker dricka vatten regelbundet. Äter bra mat (men ok, choklad slinker väl ner i bland). *harkel* Har ju inte kört toktuffa pass heller.

IMG_6457

Soffläge… (Och jag ser oförklarligt nöjd ut. Eh…)

Eller har jag? Kanske att styrkapassen har varit ganska tunga.
Och jag har ju haft rätt mycket löpvila i sommar, som sedan har följts av Risveden terräng på rent pannben (!) och ett långpass i värmländska skogarna nu i helgen som var.

Det sista var inte så tufft, rent tempomässigt. Men 16 km är ju ändå en lång sträcka, med tanke på att mina ”standard-pass” under augusti har legat på ca 5-8 km. Och så nästan 11 km kuperat häromdagen. Så kanske lite för mycket av det goda…?

Att vi har mycket på jobbet senaste tre-fyra veckorna kan säkert också spela in?
Jag såg att Jessica har planerat in träningsvila i Oktober. Det kanske vore något? Fast nu har jag ju nästa helg att se fram emot. Efter den kanske? När jag lyssnat på föreläsningarna om en skadefri och hel kropp. Igår var det vila och idag blir det vila. Alltid en början. 🙂

12 tankar om “En kropp i obalans.

  1. Stress på jobbet kan påverka min träning (och mitt ork) jättemycket och det har hänt ett par gånger att träningen har kraschat lite grann när tempot på jobbet gått upp. Faktum är att det har hänt två gånger i rad i början på december så nu har jag planerat in säsongsvila då. Du har ju bloggen, kan du se något mönster om det har hänt förut?

  2. Ofta är vi småblinda för oss själva. Inför oss själva. Ävenom vi är övertygade om att vi har koll på Energi in-Energi ut. För när det är roligt så ger vi på lite mer, men vi behöver ändå vila och det är där åtminstone jag glömmer bort mej själv. Jag hade alltför roligt i vintras och våras 😉 och fick snällt vila mej genom sommaren och stor del av hösten. Men jag lärde mej att varva ner, så nu vågar jag påstå att det är mer balans i denhär kroppen 🙂
    Kram och ta hand om dej!

  3. Åh tycker med att du ska skruva ned allt lite och ta det lugnare. Träning är underbart men också stressande för kroppen om du inte får återhämtning så var snäll mot dig själv ❤

  4. Jag tror att om en går och bär på stress, som du skriver, att det är mycket på jobbet,så kan en verkligen bli väldigt trött av det. Själv har jag märkt att jag alltid drabbas av trötthet när årstiderna slår om så det kanske bara är hösten?
    Hoppas det känns bättre snart ❤

  5. Du får ta hand om dig. Kanske är det ”ovanan” av de långa passen. Tycker jag känner igen känslan när det blivit lite för mycket och för kort återhämtning. Hoppas du får en trevlig helg.

  6. Känner igen mig!

    Har också skött mig exemplariskt: druckit gröna smoothies, äter numera 100% vegetariskt, sovit gott och tränat mycket. Men… Har även bytt jobb och boendeort, börjar processen med min magistersavhandling, haft ett tajt minutschema och ja varit upp i varv helt enkelt. Att många personer runt omkring mig varit däckade av årets höstförkylning har inte heller gjort saken bättre. Det här är tredje dagen med samma symptom som du beskrev: lätt huvudvärk, sliten känsla i kroppen och varierande tecken på en förkylning. Så det har blivit isolation med bloggar och TV-serier samt böcker i ett par dagar 🙂 Förhoppningsvis går det om snart och då ska jag också tagga ner mera.

    Krya på dig.

  7. Kanske kombinationen av allt det du nämner; inget för mycket i sig men när man lägger ihop allt? Hoppas huvudvärken släpper, och att kroppen piggnar till! Ha det fint!

  8. Trist! Jag påverkas väldigt mycket av inre stress, eller oro att jag inte ska klara av något eller inte leva upp till mina och andras förväntningar. Särskilt när jag gör något nytt kan jag känna av det där, även om jag inte är akut stressad eller trött, eller ens medvetet orolig så kan jag i efterhand se att haft en anspänning som liksom legat och lurat.

    Hoppas i alla fall att det går över snart!

  9. Kanske bara yinyoga ett par-tre veckor? Det är ju fantastisk återhämtning för en trött och sliten kropp (och knopp).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s