Välja sovrumstapet!

För några veckor sedan var ju vi på Ikea, remember?
I förra veckan telaviserade de hemtransporten. Så i en veckas tid har en tredjedel av vardagsrummet belamrats med en massa stora kartonger. Jag tyckte ju att vi var ”duktiga” (förlåt, hatar egentligen det ordet, men i brist på annat…) som äntligen fick tummen ur och beställde de där skjutgarderoberna som vi har tänkt skaffa i ungefär ett år.

Häromdagen frågade sambon mig:
”-;Men du… Pratade inte du om att du ville tapetsera om i sovrummet?”
”- Eh… jo, just det.”  *harkel*

Det kan ju vara bra att göra INNAN vi drar igång med garderoberna. 
För att inte tala om att vi behöver rensa ur de GAMLA garderoberna. De där med att jag är dålig på att planera träningen; Ser ni en röd tråd? *skratt* 😀
Till mitt försvar är jag GRYM (!) på att planera på jobbet. Tur det…!


Igår gick färden direkt från jobbet till färg- & tapetbutiken. 
Vi var nog de krångligaste kunderna, ever (!) Vi visste knappt vad vi ville ha. (Även om jag och sambon bläddrade i OLIKA tapetpärmar i jakt på den perfekta tapeten, utan att kolla varandras pärmar. Så på något plan vet vi ju vad vi vill ha. Vi kan bara inte sätta ord på det…) *fniss*

”- Gärna något i den här behagligt gröna”, sa jag till expediten och visade en rulle.
När hon sedan plockade fram tapeter i den nyansen, var mönstret antingen för litet eller för stort. Men absolut inte enfärgat; för tråkigt! Men randigt går INTE, eftersom vi har pärlspontsrandiga, vita garderobsdörrar.

När jag sekunden senare säger: ”Åh, den här var fin!” så var den varken grön eller hade något annat attribut, jämfört med det som jag precis hade efterfrågat. Stackars expedit… 😛
Vi fick i alla fall med oss ett gäng rullar och pärmar hem, för att testa i ”hemmiljö”. Det lutar åt storblommigt i alla fall. Romantisk stil, då vi är ute efter gammaldags känsla.

Har ni några tips tas de gärna emot.
Personlig smak såklart. Men ändå kanske vissa färger/nyanser/mönster som man vill ha, eller undvika? Som man ev. tröttnar på eller annat man bör tänka på..?


7 thoughts on “Välja sovrumstapet!

  1. Oj, vad det är roligt att välja tapet men så svårt! Vi ska snart sätta igång med vårt kök och då ska vi byta tapeter också men de kommer vara vita, lite tråkigt kanske men rent och snyggt i ett rum med en massa andra prylar.
    Kram Cia

  2. Åh vad roligt med tapete! Jag älskar ju Pip Studios tapeter men de kanske är ”to much”? Annars tycker jag om Harlequintapeterna från Ferm Living. ELLER!!! Gammeldags tapeter från Gammelsvenska tapeter, lovely!

  3. Jag hade nog gått på enfärgat ändå, även om det är tråkigt i sig så ger det ett väldigt lugn och man kan dekorera med tavlor etc istället. Med en mönstrad tapet blir du mer låst… kika på en fin ljusgrå färg eller någon som går åt grå-grönt… har du spanat in ”tant-johanna-grönt”? Eller så struntar du helt i mina råd och kikar på William Morris Honeysuckle i grå-grönt… så galet vacker, iallafall i år! 😀

Kommentera

