Tips: Våga vila! Ett exempel på vad planerad viloperiod kan göra!

Märkligt hur saker har en tendens att falla på plats ibland.
När jag lämnade jobbet tog jag sikte mot gymmet och en inbokad spinningklass + en timmes Yin Yoga. Jag kände dock att jag inte var toksugen på spinningen. Sitta inomhus när oktober fortsätter att bjuda på fantastiska morgonar och kvällar! Mentalt knorrade det lite, men samtidigt tänkte jag att:
”Jag har ju bokat in mig. Jag får se fram emot yogan efteråt”.

När jag stannar bilen på parkeringen ser jag att jag fått ett SMS.
”Spinningklassen du är inbokad på är tyvärr inställd pga sjukdom”.
Vem hade ett finger med i spelet där…? Jag blev inte så ledsen, utan gick in i omklädningsrummet, bytte om och gav mig ut till ett närliggande motionsspår i väntan på yogan. Kravlös löpning var plan B!

IMG_6570

Tassade iväg i den sköna höstkvällen.
Eller ja… ”Tassa” är kanske förresten fel ord. Studsiga, lätta ben som gjorde att uppvärmningen blev… tja… inte så mycket uppvärmning kanske. *hrm* 😛
Vilan har gjort gott! Märkte att ansträngningsnivån inte var högre än vanligt, däremot var tempot det. När jag väl kom tillbaka till gymmets parkering och tittade på tempot, insåg jag att rundan hade gått i ca 6-tempo. Mitt (normala) tröskeltempo. Och sista km hade jag varit nere och nosat på 4,50-tempo. SISTA km… Vad tusan hände där?! *smått chockad*

Kontenta:
1. Vila gör gott för kroppen!
2. Jag borde definitivt lägga in planerad vila oftare! (Dvs då jag INTE är sjuk, för det är inte vila!)

Är du bra på att planera in viloperioder eller kan ni bli bättre? 🙂

 

11 thoughts on “Tips: Våga vila! Ett exempel på vad planerad viloperiod kan göra!

  1. Jag tror på pulsering. (Det där med vila är trots allt ett relativt begrepp) Att hela tiden öka leder garanterat till skador, sjukdomar eller en mental dipp. Precis som Anna så vilar jag sällan helt men intensiteten håller jag låg. 🙂

  2. Ping: Styrketräning check! | hopihopi

  3. Ping: Klädtips inför höst & Vinterlöpning! (Och undvik guppande bröst…) | Rund är också en form!

  4. Är just hemkommen från jobbet, trött som vanligt. Ligger i soffan och läser bloggar och tänker att jag ”booooorde ju ut och springa ändå, har inte tränat på hela veckan”. Men kanske, kanske att jag fortsätter med vilan idag ändå då… 😉

  5. Jag är jättedålig på att vila. Det är så orättvist, någon som håller på med frimärkssamling eller odlar pelargoner behöver ju inte vila från sin hobby!

  6. Jag försöker bli bättre på viloperioder, för jag vet ju hur bra det är för mig. Tyvärr så blir mest vila ifall jag är sjuk eller skadad och efteråt märker jag att det gjort gott åt kroppen. Så tänker jag, det här borde jag göra oftare. Gör jag det? Not so much…

  7. Efter marathon är jag ganska noga med att dra ner på löpningen. Har fått två löparknän efter marathon och vill inte riskera något. Jag vilar inte helt men drar ner mängden och alternativtränar. Passar på att testa nya roliga klasser och tillbringar lite mer tid i soffan 🙂

Kommentera

