När någon rör om i grytan lite…!

Alla är olika och det är så det ska vara! 
Vissa tycker om att njuta av en köttbit med bea, medan någon annan ”would die for some” ugnsrostade palsternackor doppade i en lätt creme fraice-sås. Inget är egentligen rätt eller fel. Som Sara citerade Kalle Zachari Wahlström i ett av sina inlägg häromdagen:
Bra mat är mat som gör dig glad. Dålig mat är mat som ger dig ångest eller som får dig att må dåligt!”  So simple – egentligen.

Jag är en person som, helt ärligt, skulle kunna lägga betydligt mer krut på kosten.
I alla fall om man frågar ”renlevnadsmänniskor”. De som äter vegetariskt, LCHF, paleo, raw food eller bara ”clean”. Som i allra värsta fall äter två rutor mörk choklad. (Kan man göra så…?!)  😉

IMG_5775
Överallt i bloggar, läser man om de senaste nyttiga tipsen:
Chiapudding, superfoods, nyttig glass gjord på avocado och banan och lite kakaonibs… Ingredienser som jag inte ens kan uttala namnet på. Tårtor till barnkalas som inte innehåller varken socker eller mjöl.

Jag inser att många faktiskt tycker det är gott (och bra).
Och det är säkert jättebra. Men som en (i andras ögon) kolhydrat-”junkie” blir jag lite trött på att läsa om det emellanåt. (Ja, jag erkänner. Sorry!) Om man är sugen på en kladdkaka, kan man inte bara äta en ”RIKTIG” kladdkaka då…? Inte om man äter det varje dag förstås, men ni förstår  nog vad jag menar.

Därför blev jag så glad att jag skrattade högt när jag läste Katarinas inlägg! 😀

Fan, nu blev det ju ett livsbejakande inlägg. Och jag som hade tänkt att raljera över kanske proteinpulver (my god, finns det något äckligare? Och när folk ba: jag vispade ihop bladibla med proteinpulver och det smakar PRECIS SOM GLASS, då vet man ju att dom ljuger, för det ser ju inte ens lite ut som glass).

 

15 thoughts on “När någon rör om i grytan lite…!

  1. På pricken! Känner lika dant! Är så trött på alla som försöker få en att äta ”nyttigare”. Jag äter fortfarande mycket onyttigt, men jag har börjat äta mer grönsaker också, så jag är nöjd, en sak i taget liksom!
    Nu blev jag dessutom ohyggligt sugen på kladdkaka!!!

  2. Åh kolhydrater! Min mat är vegetarisk och en massa kolhydrater. Det bästa jag vet haha. Mjölk, bröd, kikärtor och frukt , är nog halva min diet och jag mår superbra! Heja de FARLIGA kolhydraterna 🙂

  3. Jag älskar att läsa och testa alla möjliga sorters recept och just nu är jag nyfiken på raw food grejerna och testar ganska mycket sånt. Det mesta smakar jättegott, men annat mindre bra. Det fina är väl att man kan inspireras av att laga och äta lite allting, inte begränsa sig i en viss nisch utan blanda och ge bland allt. Då tror jag att man får den mesta njutningen och välmåendet! Allt är tillåtet, bara inte jämt, även om man skulle önska…..

  4. Ja om det funkade för mig att äta en bit kladdkaka eller en semla när jag blev sugen så vore jag glad men jag har ju problem och kan inte hantera det. Äter tills jag mår dåligt och trycker i mig all möjlig skit. Det är så enkelt att säga: Men det är ju bara att… För mig är det inte det, för mig triggar det igång så jäkla mycket så det är bättre för mig att hålla mig till kvargen och Kladdkakan på dadlar. Sorgligt men sant.

  5. Jag kan gilla vissa av de där recepten – men jag skulle aldrig byta ut en äkta kladdis mot något annat. OM jag testar en banan-avocade-chia-havremjölk-grej så är det för att jag är nyfiken på det eller att bilden såg så smarrig ut. De flesta gånger har jag blivit besviken, men några få recept har faktiskt levererat och då känns det ju liksom bra att det är svingott och inte svinonyttigt, som det mesta är.
    Men jag tror på balans i alla aspekter. Ät kladdis, jogga lite och tan en lur i soffan, så ordnar det sig nog 🙂

  6. Jag tycker Kalle är för skön och alla hans citat, vart får han dem ifrån!? Jag håller med om att alla recept och bilder på så mycket ”clean” som möjligt kan ibland göra att jag tröttar och vill trotsa emot. Men jag tycker absolut att man ska slå på äkta vara när man väl är sugen på det, är man sugen på en semla är det ju en äkta semla med vetemjöl, mandelmassa och grädde man ska äta. Inte en raw, inte en LCHF, inte en glutenfri and so on.

  7. Alltså det här var bästa blogginlägget i år, hade inte kunnat skriva det bättre själv! Din hjärna tänker precis som min😁

  8. Man kan äta vad man vill men kanske inte varje dag. 😉 Jag kan njuta för stunden av en stor kaka/bulle/tårtbit men helt ärligt mår jag inte väl efteråt. Får ont i magen och kan få världens sockerdipp. Då blir man inte heller så sugen på de där få njutar-sekunderna … Jag gillar inte frukt fastän det ju ska vara nyttigt men jag äääääälskar alla slags grönsaker i alla dess former. Och bär. 🙂

  9. Amen på det! Jag funderade på om chiapudding skulle fungera som frukost på tur (hatar gröt) men googlade och insåg att det innehåller 120 kcal. Det kan man ju inte leva på!

    • Nej, det är ju i sig inte jättemycket energi.
      Men som frukost eller mellanmål hemma (eller om man inte ska köra någon längre tur/tuff träning) så funkar det ju. Särskilt om man har lite gott till, t.ex. bär, banan, jordnötssmör osv. 🙂

  10. Jo det kan man! Jag har mycket svårt för att nyttifiera godsakerna. I alla fall om det inte blir lika gott. Fick en kladdkaka på kesella en gång och höll på sätta i halsen. Då låter jag hellre bli ! Såklart kan man äta en RIKTIG kladdkaka eller kanelbulle, men man behöver ju inte göra det varje dag. Sen älskar jag raw food efterrätter, eftersom jag är en nötjunkie! En raw food efterrätt känns inte som ett ”nyttigare men äckligare” alternativ, den är liksom ingen uppoffring för mig. Det kan jag äta och tycka är precis lika gott osm en vanlig efterrätt. Just nu har jag dock pippi på croissanter och banoffeepaj. Vissa hade fått hjärtattack av bara åsynen av banoffeepajen. Men den är ren och skär lycka 🙂

    Sen behöver inte det ena utesluta det andra. chiapudding, avokadoglass är ju också jättegott men ersätter mer mellanmålet än lördagsmyset! 🙂

Kommentera

