Jag måste!

Komma ihåg att köra rehab/prehab.
Om det när något jag lärt mig under 2015är det att man inte bör (eller kan) fuska med styrkanKroppen är bara så stark som sin svagaste länk; i mitt fall höger underben… Frustrerande är bara förnamnet! När muskelbristningen kom, kände jag mig grymt stark!

Jag hade precis kört Linnémaran i kuperad terräng och sedan blev det 36 km på Billingen ett par veckor efter. Jag sneglade på längre lopp just för att jag ”plötsligt” tappade respekten för längden. Och så gick det som det gick. Delvis pga att jag ökade för snabbt och prehab-tränade för lite (eller inte alls, är väl mer rätt ord…)

Under helgen som var insåg jag att min core är starkare än vad jag trodde! 
Men att jag behöver stärka upp utsida höfter/säte, vader och baksida axel/axlar. Så när jag skulle köra ett gympass igår, blev det fokus på lätta vikter och många repetitioner. Samt rygg, axlar, vader och lite core. En helt annan känsla i musklerna jämfört med när jag kört tungt, 4-8 reps.

Fördelen: Jag får en betydligt starkare svagaste länk och kan förhoppningsvis springa långt igen.
Prehab är viktigt, även om det (tyvärr) inte alltid är så jäkla kul. (Därför smög jag även in lite andra övningar… *harkel*) 😉

IMG_4923

Passet:

* Baksida axlar i CC (sittande): 3×10 reps.
* Axellyft åt sidan i CC:  4×10 reps/sida.
* Baksida axlar i CC (liggandes): 4×10 reps/sida.
* Utåtrotation axlar i CC:  3×12 reps/sida.

* Sittande rodd i CC: 4×12-15 reps.
* Ländryggspress/ryggresningar m. medicinboll: 5×10 reps.
* Pulldown i CC:  3×12 reps.
* Utsida höft i CC (drag åt sidan): 4×10 reps/sida.
* Sidoresningar/core m. medicinboll: 4×10 lyft/sida

* Vadpress (båda):  2×20 reps.
* Vadpress (ett ben):  2×15 reps/ben.
* Tricepspress i CC: 4×12 reps.

 

 

Annonser

3 thoughts on “Jag måste!

  1. Har varit hos min osteopat idag och det jag hoppades var en trött och knuten muskel visade sig vara ett sträckt ligament så tillbaka på axelrehab för mig igen… Boooooooring! Så jobbigt när huvudet vill mer än kroppen klarar! Men vi fixar det eller hur? 😀 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s