Vegan cheesecake! 

Personligen bakar jag rätt mycket,
men det blir ofta samma recept som körs om och om igen. Varför ändra ett fungerande koncept liksom…?
Det är ännu mer sällan jag bakar något som är exempelvis ”raw”. Eller veganskt för den delen. Min bror hade bakat i lördags och tog med denna veganska skönhet, när han besökte oss igår. Alltså, förvånansvärt gott! (Kanske att jag hade lite förutfattade meningar här… Sorry!)   😛

Botten: Digestivkex och mjölkfritt smör/margarin eller olja.
Topping: Tofu, lönnsirap, sojamjölk, socker, vaniljsocker och citronskal.

  • 50 gram mjuk tofu
  • 1-1½ dl sojamjölk
  • 1-1½dl socker
  • 1 tsk vaniljsocker, eller lite färsk vanilj!
  • ½ dl lönnsirap
  • Digestivekex (ca 10 stycken)
  • Rivet skal av 1-2 citroner

Krossa kexen, blanda med mjölkfritt margarin alt. vegetabilisk olja (t.ex. raps) och lägg dem som botten i en form med avtagbara kanter.
Värm ugnen till 175 grader. Ta fram matberedaren eller mixern och lägg i tofu, sojamjölk, socker, vaniljsmak, lönnsirap och skalet av ca 1-2 citroner. Låt detta mixas till det är lent och fint och häll sedan över pajbotten. Baka i ugnen i 30 minuter och låt den sedan svalna innan du ställer in den i kylen.

8 thoughts on “Vegan cheesecake! 

  1. Ska erkänna att jag aldrig testat Tofu… ja, jag känner att jag nog ska ta klivet in i den moderna världen 😉 Du sålde in den här cheesecaken väldigt bra – himmel vad sugen jag blev på att baka nu!

  2. Ser gott ut men jag blir lite lätt förvirrad av receptet 🙂 Till botten står digestive, smör och socker. Och smör känns inte så vegan. Men i förklaringen mixas digestive bara med vatten… Vilket är rätt?

Kommentera

