Alla fel, tänker ni (kanske?)

Alla rätt, tänker jag!
En riktigt lugn söndag har snart passerat och barnen fick välja middagsmat. Valet blev fläskpannkaka. Massor av vetemjöl och sylt. Förvisso mjölk, ägg och bacon i, om man räkna upp proteinet.  Däremot ingen spenat, avocado, kyckling eller bönor i sikte… Men oavsett vilket; det var jäkligt gott! 😉

Jag skryter sällan vad gäller recept eller middagsval. 
Anledningen är nog att jag / vi sällan äter det där supernyttiga, som man ofta läser om i många andra bloggar. Inte så att vi äter snickers eller chips till middag alltså. Men ni förstår nog mina tankar.
Egentligen borde man väl inte haka upp sig. Så länge man äter husmanskost, är det det ju strunt samma om det råkar vara snabba kolhydrater till kycklingen, laxen, bönbiffarna. Eller lite ketchup /sylt. Right?

Vad har ni ätit för gott idag? 🙂
.

15 thoughts on “Alla fel, tänker ni (kanske?)

  1. Fläskpannkaka = höga hurrarop här hemma. Sist gjorde vi en variant med massor av rivna rotsaker i. Nästan lika höga hurrarop. Och definitivt högre än den variant med massor av kruskakli som min mamma försökte lura i mig när jag var barn. 🙂
    Men idag blev det ungstekta bönor och lammfärsbiffar.
    Hej förexten – det var ju ett tag sedan. 🙂

  2. Älskar fläskpannkaka! Sjukt gott ju. Lite vitkålsallad till så är nyttighetskvoten uppnådd ;). Vi äter nog väldigt blandat också, ibland jättebra ibland inte lika. Och pannkaka i någon form blir det i regel en gång i veckan. Favoritmat hos somliga i familjen. 🙂 Jag tänker det ordnar sig i det stora hela.

  3. Vi har precis mumsat parmesanspäckade frikadeller med pasta. Mat, helt i min stil! Ser redan fram emot lunchlådan imorgon 🙂 Finns på insta såklart. Blev ju lite smånöjd… 😛 Älskar förresten fläskpannkaka.

  4. Hemmagjord fläskpannkkaka är nog inte det sämsta man kan hitta i matväg. Jag äter nog hellre hemmagjorda ”halvdana” rätter än köpta ”nyttiga” trots att de är halvfabrikat. Om du förstår vad jag menar. Hör att det låter lite rörigt.

  5. Nja…..Det beror ju på vad husmanskost är… 🙂
    Jag kallar mycket av den vanliga husmanskosten ”sjukmanskost”. 🙂
    F.ö. vägrar jag allt detta ”Rosabandetsamlainpengartillcancerfonden”. jag vill helt enkelt inte göda en redan (sjukt) fet läkemedlesindustri. (Ja det är ok tycka jag är en hemsk människa…) Forskningen har gett massor av mediciner men cancern ökar ändå. Man VET att viss mat (ex SOCKER ) är en av de största bovarna liksom processad mat. Men (bl.a) läkemedelsbolagen ser till att sånt inte kommer ut för då skulle de ju inte tjäna pengar. samma med ex höga blodfetter. Helt onödigt. Jag skänker mina pengar till de som jobbar med förebyggande i stället samt forskning utan djurförsök. 🙂 Kram

    • Jag vet att vi inte har samma syn på kost Ingmarie. Inte på bönder och komjölk heller. Men jag tycker om dig ändå. 🙂

      Intressant inlägg. Tycker absolut inte att du är en hemsk människa. Jag tycker om när människor tänker efter och står för vad de själva tycker är rätt. Det ligger nog mycket i det du skriver. Tyvärr är det ju så att läkemedelindustrin hellre skriver ut tabletter än att gå till roten av problemen. Vi diskuterade detta senast idag, här hemma.

      Kram!

      • Hihi. Och jag tycker om dig. Jag har inget emot bönder!!! Det hoppas jag ingen tror! Men mjölk är för kalvar. Finns inget där vi människor behöver och dessutom är inte våra kroppar gjorda för att ta hand om bl.a det proteinet. (När det gäller Ca är det en myt från början till slut. Tvärtom blir vi bensköra av mjölk )Och djurindustrin i dag är vidrig. Det tycker i alla fall jag. 🙂

        Och ja, hela sjukvården har ju blivit knas. Vårdpersonal (ffa läkare) har inte tid så då är det enkelt att skriva ut läkemedel som sen ger biverkningar som sen behöver andra läkemedel som ger fler biverkningar och ja… du fattar. 😉 Faktum är att just läkemedelsbiverkningar ligger i topp till anledningar av sjukhusbesök. Carzy! Jag har sett en hel del sånt under mina år och det är inget skoj. Jag har också sett hur människor blivit friska när alla läkemedel satts ut!
        F.ö. är detta en ganska intressant beskrivning:
        http://kurera.se/rosa-oktober-bluffen-gatt-pa-den/
        KRAM

        • Jag var inlagd en kort period, på sjukhus för många år sen. Fick någon medicin som jag blev illamående av.
          När sjuksköterskan frågade om jag ville ha ett ”anti-illamående-piller” svarade jag: ”Nej, jag vill ha en hink vid sängen!” Fick väldigt konstiga blickar kan jag säga. Haha! 😀

          • hihi. Troligtvis någon typ av smärtstillande du fick. (?) Medicin kan vara bra men med måtta och vid absolut rätt tillfälle. 🙂

  6. Vi har också fläskpannkaka här hemma ibland. Det är ju så himla gott och lätt att göra. Vissa kvällar blir det lax och ärtmos, så vissa kvällar kan man ju få ha mjöl och lingonsylt. Balans 😀

Kommentera

