Sockerfritt November!

Ni vet känslan; När man skriver något på bloggen blir det sant?
Det tänkte jag göra nu. (*hjälp*) Jag vill börja med att poängtera att jag verkligen tycker att man ska äta balanserat.  En sallad ibland, husmanskost ibland, pizza ibland och choklad ibland. Så länge man äter bra mat större delen av tiden är allt ok!  Inga förbud! (Normalt sett).

Med det sagt, har jag bestämt mig för att testa en sak.
Ett sockerfritt November! Jag känner att det, för egen del, har blivit lite väl mycket av det goda på sistone. Troligtvis (?) skulle jag kunna hålla mig till godis på helgerna, men samtidigt vill jag testa att köra en ”vit månad”, fast med socker. Ovit, kanske det heter då? 😉
Bara för att se om jag fixar det. Och hur jag mår HELT utan socker. Jag gjorde det för många år sedan och var då utan godis i nästan ett år. Jag minns dock inte känslan i kroppen. Det var innan jag började träna.

choklad

Förtydligande: Detta gäller alltså ”bara” godis och sötsaker. Dvs lösgodis, chips och kakor/bakelser. Detta är inget bekymmer. Min akilleshäl är chokladen. Däremot kommer jag inte att utesluta några kolhydrater i matväg.

Det är så lätt att tänka: ”Jag ska bara äta den här chokladbiten, sedan  ska jag äta mindre”.
Det är ju inte så svårt att tänka så, när man sitter där och har proppat i sig en chokladkaka. Just där och då är man ju inte alls sötsugen… (Go figure…)
Därför skriver jag det här. När ni vet om det, måste jag ju göra det. Och jag är dessutom en fruktansvärt dålig lögnare, så ni lär märka om jag skriver att jag inte äter, fast jag gör det…

Here we go – November!
VARNING! (Eventuella abstinensinlägg kan förekomma)… 😛

 

16 thoughts on “Sockerfritt November!

  1. Ping: Mitt 2015 – Del 2 – Andra halvåret | Rund är också en form – Trail & Träning

  2. Har också testat en sockerfri period en gång. Fick ta till allsköns trix. Som att borsta tänderna direkt efter middagen. För har man borstat tänderna så har man, och då stoppar man inget i munnen. Men du – hur smart är det att anta utmaningen den månad på året då man allra mest behöver tröstknapra choklad. 🙂

  3. Go girl! Du kirrar det!
    Jag gör ju liknande ibland, liksom boostar mitt anti-socker-tänk, men säger som Anna: jag vill inte vara helt utan 😛

  4. Lycka till! Det kommer att gå jättebra! Var utan godis i ett år (tillsammans med resten av familjen) för några år sedan, det var inga problem. Däremot VILL jag inte vara utan allt socker. Tycker om att fika lite ibland 🙂 Men vill man så kan man. Det är jag övertygad om. Kör så det ryker 🙂

  5. 90% choklad – innehåller visserligen socker, men man kan inte knapra i sig hela kakan på 100 gr – kakaohalten är så hög att man blir av med suget blixtsnabbt. Jag undviker socker i vardagen sedan länge – men just 90% choklad har blivit min helg-njutning 🙂

  6. Modigt av dig att berätta om det. För då blir det ju så mycket svårare att fuska eller att ge upp. Jag skulle tycka att det vore så tråkigt att vara utan socker helt (älskar smågodis!) så jag beundrar verkligen dig som vågar!

  7. Jag och Ola körde 21 dagar sockerfritt förra året. Är jäkligt stolt över det fortfarande. Måste nästan blogga sen om att jag var utan godis i 21 dagar för ett år sedan… 😀 Lycka till Malin! Kommer gå fint! När jag känner att det ”blivit för mycket” gör jag salta mandlar och fruktsmoothies. Bra att ta till!

Kommentera

