Att springa på morgonen.

Antalet gånger per år som jag springer på morgonen, kan nog räknas på en hand.

Hjärnan:  ”Det verkar så himla skönt. Tänk att gå upp innan jobbet och dra ut på en runda, med hög, klar luft! Att börja dagen så och inte behöva planera in pass, när man kommer hem.”
Kroppen:  ”Är du inte klok…?! Jag är så mycket mer vaken och alert vid 17-tiden än strax innan tuppen gal! (Sedan att hjärnan är mosig, det skiter jag i).”

Den här diskussionen pågår ständigt i mitt huvud, året runt.
Jag har försökt att få till morgonpass och lyckas ibland. Men sedan dör jag seghetsdöden och kroppen vänjer sig aldrig (om den nu kan det?) vid att piggna till såpass tidigt.
Trots detta försökte jag återigen igår. Fast lite fusk är det ju. Det är ju inte så att det blir ett pass kl.06.00 på helgen. Snarare vid 09-tiden och då kanske man inte kan räkna det som morgonjogg längre? 😉

IMG_7190

Rundan var seg som tusan.
Tunga ben, flåsig andning. Det blev något bättre efter ett par km, men det inte alls någon njutbar upplevelse. I alla fall inte rent fysiskt. Däremot var vyerna, vädret och luften fantastisk! Sol och + 8 grader, en novembermorgon. Vad händer?! Jag klagar inte, utan sprang med t-shirt (men förvisso långa tights). Mötte ett par ryttare som var ute och tyckte jag var smått galen. Hehe!

IMG_7196

Det var verkligen vårkänslor!
Då nästan alla löv ligger på marken numera och träden är kala fast med knoppar, känns det nästan mer som en morgon i Mars månad  . Det hade ju inte varit fel… 🙂
Hjälpte även en stackars kopparorm. Stackare, som är vaken nu! Den var oerhört seg (den också). Jag trodde den hade blivit påkörd först, men när jag försiktigt lyfte den, var den inte alls med på noterna. Men jag kunde i alla fall lägga ner den försiktigt i diket istället. Lille vännen, sov nu!

Så… Har ni haft en bra helg? 🙂

IMG_7195

12 thoughts on “Att springa på morgonen.

  1. Mornar är helt fantastiska! Men kanske inte riktigt lika fantastiska att springa på. I alla fall inte till vardags då springer jag nästan aldrig morgonpass eftersom det går så segt, men det gör jag däremot när jag är ute och reser. Och då funkar det hur bra som helst. Märkligt nog.

  2. Glömde. 😉 Det går däremot utmärkt att cykla eller vattenlöpa. Tror helt enkelt min kropp inte gillar stötarna så dör direkt på morgonen. :-O

  3. Men lilla ormen! Vad fint att du la den rätt! Jag vill yoga o meditera på morgonen. Har kört tusentals morgon pass men nu för tiden blir jag nästan sjuk om jag gör det. Får ont i magen och blir helseg resten av dagen. :-O

  4. Jag är en morgon människa men inte när det kommer till träning! Är så fruktansvärt seg, matt i kroppen när jag tränar på morgonen. Min bästa tid är nog vid 16-17 på dagen 🙂
    Kram

  5. Typ ett par gånger i veckan året runt tänker jag på kvällen att ”imorgon, då ska jag minsann springa på morgonen”. Och jag tror verkligen på det varje gång. Men sen blir det morgon och då är jag fullständigt död. Skulle tro att jag får till två morgonjoggar om året. Men det är väl tanken som räknas, eller hur 😉

  6. Det där med morgonlöpning alltså, jag gör det typ aldrig. Möjligtvis på sommaren när det helt enkelt är för varmt att springa på dagen/kvällen. Men då också så att jag stiger upp nio-tiden, inte precis sex.

  7. Jag skulle gärna springa på mornarna, egentligen, men prioriterar ju yogan då. Å andra sidan vet jag att jag + löpning på (mer eller mindre) tom mage inte är någon lyckad kombo. Så min kompromiss är att på helgerna kliva upp i princip lika svintidigt som annars, yoga och äta frukost, och sen åtminstone få till en tidigare förmiddagsrunda 😉 Sen är ju vårarna och somrarna en sak med ljuset – att morgonspringa nu kan ju också vara vackert, men absolut mörkare och helt klart mindre ”naturupplevelsefullt”, om man inte prickar in en fantastisk soluppgång förstås!
    Iiik med ormen, att du tog upp den! Jag är inte rädd SÅ för ormar, men rör dem verkligen inte frivilligt 😛

Kommentera

